Maahanmuuttajaoppilaan koulumenestyksen avaintekijät opettajien eläytymiskertomuksissa
Vaaramaa, Emma (2022)
Vaaramaa, Emma
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022040727634
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022040727634
Tiivistelmä
Maahanmuuttajien määrä ja osuus Suomen väestöstä on ollut pitkään kasvava ja sen ennustetaan kiihtyvän entisestään lähitulevaisuudessa. Maahanmuuttajataustaiset oppilaat näyttävät kuitenkin jäävän muista jälkeen opinnoissaan jo peruskoulussa. Valtaväestöön nähden heidän koulusuoriutumisensa näyttää monesta näkökulmasta epäonnistuneelta. Heikko koulusuoriutuminen kasvattaa todennäköisyyttä syrjäytymiskehitykselle myös myöhemmin elämässä, vaikka peruskoulun tehtävä on juuri päinvastainen — ehkäistä eriarvoistumista ja syrjäytymistä sekä näin osallistua maahanmuuttajaoppilaiden kotoutumisen edistämiseen. Tutkielmallani osallistun maahanmuuttajien koulunkäyntiä koskevaan ajankohtaiseen keskusteluun.
Käsillä oleva tutkielma tarkastelee lappilaisilta alakoulun opettajilta kerättyjen eläytymis-kertomusten avulla, sitä mitkä asiat kertomuksissa ovat luomassa hyvää ja huonoa maahanmuuttajaoppilaan koulumenestystä. Teoriaohjaavan sisällönanalyysin kautta muodostuu kattava kuva siitä, mitkä tekijät opettajien kertomuksissa näyttäytyvät merkityksellisinä maahanmuuttajaoppilaan koulumenestykselle.
Tutkimuksen tuloksina muodostui neljä pääresurssia, joiden onnistuneisuus määritti oppilaan koulumenestyksen suunnan opettajien tarinoissa. Nämä neljä luokkaa olivat (1) oppilaan omat, (2) perheen, (3) koululuokan, koulun ja kunnan sekä (4) eri toimijoiden yhteiset resurssit. Eniten tarinoissa käsiteltiin oppilaan suomen kielen taidon kehittymistä eri resurssien kautta. Kielitaito karttui tarinoissa paitsi oppilaan henkilökohtaisten kykyjen ja ominaisuuksien kautta niin myös perheen, suomenkielisten kaverien ja koulun tarjoamien tukipalvelujen avulla.
Käsillä oleva tutkielma tarkastelee lappilaisilta alakoulun opettajilta kerättyjen eläytymis-kertomusten avulla, sitä mitkä asiat kertomuksissa ovat luomassa hyvää ja huonoa maahanmuuttajaoppilaan koulumenestystä. Teoriaohjaavan sisällönanalyysin kautta muodostuu kattava kuva siitä, mitkä tekijät opettajien kertomuksissa näyttäytyvät merkityksellisinä maahanmuuttajaoppilaan koulumenestykselle.
Tutkimuksen tuloksina muodostui neljä pääresurssia, joiden onnistuneisuus määritti oppilaan koulumenestyksen suunnan opettajien tarinoissa. Nämä neljä luokkaa olivat (1) oppilaan omat, (2) perheen, (3) koululuokan, koulun ja kunnan sekä (4) eri toimijoiden yhteiset resurssit. Eniten tarinoissa käsiteltiin oppilaan suomen kielen taidon kehittymistä eri resurssien kautta. Kielitaito karttui tarinoissa paitsi oppilaan henkilökohtaisten kykyjen ja ominaisuuksien kautta niin myös perheen, suomenkielisten kaverien ja koulun tarjoamien tukipalvelujen avulla.
Kokoelmat
- Pro gradut [4083]