"Olimme juuri käyneet melkein kaikki kirjaimet läpi, kun siirryimme etäopetukseen" Lukemaan opettaminen etäopetuksena luokanopettajien kokemana
Elf, Sara (2022)
Elf, Sara
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022041829391
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022041829391
Tiivistelmä
Keväällä 2020 maailmanlaajuisen koronapandemian leviämisen vuoksi koulut suljettiin ja lähiopetus keskeytettiin kaikissa oppilaitoksissa. Opetus järjestettiin poikkeuksellisesti etäopetuksena myös pienten, vielä lukemaan oppivien ensimmäisen luokan oppilaiden osalta. Pro gradu -tutkielmani tavoitteena on muodostaa kuvaus lukemaan opettamisesta etäopetuksena luokanopettajien kokemana. Tutkimuksessani tarkastelen myös etäopetuksen onnistumisia sekä opetuksessa ilmenneitä haasteita. Tutkielmani aineisto koostuu seitsemän luokanopettajan kuvauksista, jotka on kerätty kyselylomakkeella.
Tutkielmani teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelen etäopetusta ja sen toteutusta peruskoulussa. Lukutaitoa käsittelen lukemaan opettamisen ja oppimisen näkökulmasta. Lisäksi tarkastelen opettajan toimintaa ja sen merkitystä lukemaan opettamisessa ja oppimisessa.
Tutkielmani on laadullinen tutkimus, joka on toteutettu fenomenografista tutkimusotetta käyttäen. Fenomenografisen tutkimuksen kohteena ovat arkipäivän ilmiöitä koskevat erilaiset käsitykset. Tutkielmani kuvaa luokanopettajien kokemuksia siitä, millaista lukemaan opettaminen oli etäopetuksena haasteineen ja onnistumisineen.
Tulokset jakautuvat kolmeen kuvauskategoriaan: lukemaan opettaminen etäopetusaikana, lukemaan opettamiseen vaikuttavat tekijät etäopetuksessa ja lukemaan opettamisen onnistumiset ja haasteet etäopetuksessa. Keskeisimmät tulokset olivat seuraavat: Lukemaan opettamisen etäopetus järjestettiin joko reaaliaikaisena, ei-reaaliaikaisena tai hybridiopetuksena. Tärkeäksi koettiin kahdenkeskiset hetket oppilaan kanssa. Huoltajat olivat tärkeä tekijä etäopetuksen onnistumisessa. Myös vuorovaikutus opettajien, oppilaiden ja huoltajien välillä koki muutoksia. Pääosin luokanopettajat kokivat lukemaan opettamisen ja käytetyn opetusmenetelmän (KÄTS) soveltuneen lukemaan opetukseen, sekä etäopetuksen toimineen pääasiassa hyvin. Onnistumisista huolimatta oppilailla oli havaittu syntyneen lukuvajetta.
Tutkielmani teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelen etäopetusta ja sen toteutusta peruskoulussa. Lukutaitoa käsittelen lukemaan opettamisen ja oppimisen näkökulmasta. Lisäksi tarkastelen opettajan toimintaa ja sen merkitystä lukemaan opettamisessa ja oppimisessa.
Tutkielmani on laadullinen tutkimus, joka on toteutettu fenomenografista tutkimusotetta käyttäen. Fenomenografisen tutkimuksen kohteena ovat arkipäivän ilmiöitä koskevat erilaiset käsitykset. Tutkielmani kuvaa luokanopettajien kokemuksia siitä, millaista lukemaan opettaminen oli etäopetuksena haasteineen ja onnistumisineen.
Tulokset jakautuvat kolmeen kuvauskategoriaan: lukemaan opettaminen etäopetusaikana, lukemaan opettamiseen vaikuttavat tekijät etäopetuksessa ja lukemaan opettamisen onnistumiset ja haasteet etäopetuksessa. Keskeisimmät tulokset olivat seuraavat: Lukemaan opettamisen etäopetus järjestettiin joko reaaliaikaisena, ei-reaaliaikaisena tai hybridiopetuksena. Tärkeäksi koettiin kahdenkeskiset hetket oppilaan kanssa. Huoltajat olivat tärkeä tekijä etäopetuksen onnistumisessa. Myös vuorovaikutus opettajien, oppilaiden ja huoltajien välillä koki muutoksia. Pääosin luokanopettajat kokivat lukemaan opettamisen ja käytetyn opetusmenetelmän (KÄTS) soveltuneen lukemaan opetukseen, sekä etäopetuksen toimineen pääasiassa hyvin. Onnistumisista huolimatta oppilailla oli havaittu syntyneen lukuvajetta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4416]