Omaa juttua rakentamassa – Nuorten jalkapalloilijoiden kaksoisuria tukevan arjen rakentaminen suomalaisissa jalkapallolukioissa
Heikkilä, Elmeri (2022-04)
Heikkilä, Elmeri
Lapin yliopisto
04 / 2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022041929473
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022041929473
Tiivistelmä
Laadullisin menetelmin toteutetussa pro gradu -tutkielmassani käsittelen kahden suomalaisen vahvasti jalkapalloon profiloituneiden kaksoisuraympäristöjen arjen toiminnan suunnittelua ja toteuttamista sekä ekologista rakennetta. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella jalkapallolukioiden arjen rakentamista ja suunnittelua työntekijöiden näkökulmasta.
Aineisto koostuu haastatteluista, jotka on kerätty jalkapallolukioiden työntekijöiltä teemahaastatteluiden avulla. Haastateltavat toimivat keskeisissä rooleissa nuorten jalkapalloilijoiden kaksoisura-arjen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Aineiston analyysissa hyödynnän teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimukseni teoreettisina viitekehyksinä toimivat nuoren jalkapalloilijan arjen jaottelu sekä urheilijan kokonaisvaltainen elämä, eli kaksoisuraan liittyvä teoria sekä siirtymävaiheet urheilussa.
Tutkimukseni tulokset osoittavat, että suomalaisissa jalkapallolukioissa onnistuneen toisen asteen vaiheen kaksoisuran toteuttamiseen on hyvät edellytykset. Jalkapallolukioiden toiminnassa pyritään huomioimaan nuorten jalkapalloilijoiden kohtaamat haasteet tiiviin yhteistyön avulla. Tuloksista on havaittavissa myös uhkakuvia jalkapallolukioiden toiminnalle. Uhkakuvat liittyvät urheilun raakaan puoleen, jotka linkittyvät vahvasti taloudellisiin kysymyksiin. Tulosteni havainnot olen tiivistänyt laatimalla oman mallin suomalaisten jalkapallolukioiden ekologisesta rakenteesta. Tutkimuksen lopussa pohdin tutkimustuloksieni valossa muun muassa suomalaisen kaksoisura–ajattelun tulevaisuutta.
Aineisto koostuu haastatteluista, jotka on kerätty jalkapallolukioiden työntekijöiltä teemahaastatteluiden avulla. Haastateltavat toimivat keskeisissä rooleissa nuorten jalkapalloilijoiden kaksoisura-arjen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Aineiston analyysissa hyödynnän teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimukseni teoreettisina viitekehyksinä toimivat nuoren jalkapalloilijan arjen jaottelu sekä urheilijan kokonaisvaltainen elämä, eli kaksoisuraan liittyvä teoria sekä siirtymävaiheet urheilussa.
Tutkimukseni tulokset osoittavat, että suomalaisissa jalkapallolukioissa onnistuneen toisen asteen vaiheen kaksoisuran toteuttamiseen on hyvät edellytykset. Jalkapallolukioiden toiminnassa pyritään huomioimaan nuorten jalkapalloilijoiden kohtaamat haasteet tiiviin yhteistyön avulla. Tuloksista on havaittavissa myös uhkakuvia jalkapallolukioiden toiminnalle. Uhkakuvat liittyvät urheilun raakaan puoleen, jotka linkittyvät vahvasti taloudellisiin kysymyksiin. Tulosteni havainnot olen tiivistänyt laatimalla oman mallin suomalaisten jalkapallolukioiden ekologisesta rakenteesta. Tutkimuksen lopussa pohdin tutkimustuloksieni valossa muun muassa suomalaisen kaksoisura–ajattelun tulevaisuutta.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]