Tunnetaitoja vahvistava kuvataidekasvatus : taideperustainen toimintatutkimus perhepäivähoidossa
Kukkurainen, Heidi; Aho-Lahtinen, Heli (2022)
Kukkurainen, Heidi
Aho-Lahtinen, Heli
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042330161
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042330161
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkimustyömme lähtökohtana on ollut mielenkiinto ymmärtää taidetta hyvinvoinnin edistämisen näkökulmasta. Tutkimuksessamme pohdimme kuvataidekasvatuksen mahdollisuuksia osana tunnetaitoja vahvistavaa taiteellista toimintaa. Tutkimme kuvataidekasvatuksen ja tunnetaitojen yhdistämistä ja pohdimme samalla, kuinka taiteen avulla voidaan vahvistaa tunnetaitoja päivähoitoikäisten lasten parissa. Tutkimuksemme kohderyhmänä ovat olleet Kemissä toimivat perhepäivähoitajat sekä perhepäivähoidossa olevat eri-ikäiset lapset.
Tunnetaidot ovat keskeinen osa vuorovaikutustaitoja, ja vahvat tunnetaidot edesauttavat lasta selviytymään paremmin myös myöhemmin elämässään. Tunnetaidot ovat osana kehityskaarta alusta asti, ja jo pieni vauva tunnistaa tunteisiin liittyviä viestejä, ja aistii erilaisia tunnetiloja. Ensimmäinen askel kohti tunnetaitoja on tunnistaa erilaisia tunteiden tiloja itsessään, ja tätä voi lapsen kanssa harjoitella toistuvissa arjen tilanteissa. Tutkimuksemme lähtökohtana on, että myös taiteelliset tuokiot ovat tähän oivallinen toimintaympäristö, jotka herkistävät aisteja luoden pohjan tunnetaitoja vahvistavalle ilmapiirille.
Syklinen ajattelu toistuu taideperustaisen toimintatutkimuksemme eri vaiheissa tarkentaen tutkimuksesta saatua informaatiota prosessin edetessä. Oleellista toiminnassamme on, että jokainen osallistuja on keskeinen toimija ja oleellinen osa tutkimuksen toteuttamisen ja onnistumisen kannalta. Taideperustaisessa toimintatutkimuksessamme opimme toinen toisiltamme, aikuiset ja lapset yhdessä, ja kehitämme näin perhepäivähoidon toimintaa yhä paremmaksi.
Toimintamme koostui perhepäivähoitajille ja heidän lapsiryhmilleen toteutetusta moniaistisesta taidetoimintapäivästä, jossa tunnetaitojen pyrittiin vahvistamaan taiteen tarkastelun, tekemisen ja moniaistisen ympäristön kokemisen kautta. Koostimme lisäksi perhepäivähoitajille internettiin tukimateriaalin, jonka tarkoituksena on auttaa heitä toteuttamaan arjessaan taidekasvatusta ja tunnetaitoja yhdistelevää monipuolista toimintaa myös jatkossa.
Tutkimuksemme osoittaa, että perhepäivähoitajat saivat tukea työhönsä esimerkiksi taiteellisen toiminnan materiaalien ja toimintaympäristön suhteen. Tunteiden ja taiteen yhteys löytyi arjen hetkistä ja lasten tunnetaitojen nähtiin kehittyneen esimerkiksi havaitsemisen ja sanoittamisen kautta. Perhepäivähoidon taidehetket saivat myös lapsilähtöisempää otetta tunnetaitoja vahvistavan kuvataidekasvatuksen keinoista.
Tunnetaidot ovat keskeinen osa vuorovaikutustaitoja, ja vahvat tunnetaidot edesauttavat lasta selviytymään paremmin myös myöhemmin elämässään. Tunnetaidot ovat osana kehityskaarta alusta asti, ja jo pieni vauva tunnistaa tunteisiin liittyviä viestejä, ja aistii erilaisia tunnetiloja. Ensimmäinen askel kohti tunnetaitoja on tunnistaa erilaisia tunteiden tiloja itsessään, ja tätä voi lapsen kanssa harjoitella toistuvissa arjen tilanteissa. Tutkimuksemme lähtökohtana on, että myös taiteelliset tuokiot ovat tähän oivallinen toimintaympäristö, jotka herkistävät aisteja luoden pohjan tunnetaitoja vahvistavalle ilmapiirille.
Syklinen ajattelu toistuu taideperustaisen toimintatutkimuksemme eri vaiheissa tarkentaen tutkimuksesta saatua informaatiota prosessin edetessä. Oleellista toiminnassamme on, että jokainen osallistuja on keskeinen toimija ja oleellinen osa tutkimuksen toteuttamisen ja onnistumisen kannalta. Taideperustaisessa toimintatutkimuksessamme opimme toinen toisiltamme, aikuiset ja lapset yhdessä, ja kehitämme näin perhepäivähoidon toimintaa yhä paremmaksi.
Toimintamme koostui perhepäivähoitajille ja heidän lapsiryhmilleen toteutetusta moniaistisesta taidetoimintapäivästä, jossa tunnetaitojen pyrittiin vahvistamaan taiteen tarkastelun, tekemisen ja moniaistisen ympäristön kokemisen kautta. Koostimme lisäksi perhepäivähoitajille internettiin tukimateriaalin, jonka tarkoituksena on auttaa heitä toteuttamaan arjessaan taidekasvatusta ja tunnetaitoja yhdistelevää monipuolista toimintaa myös jatkossa.
Tutkimuksemme osoittaa, että perhepäivähoitajat saivat tukea työhönsä esimerkiksi taiteellisen toiminnan materiaalien ja toimintaympäristön suhteen. Tunteiden ja taiteen yhteys löytyi arjen hetkistä ja lasten tunnetaitojen nähtiin kehittyneen esimerkiksi havaitsemisen ja sanoittamisen kautta. Perhepäivähoidon taidehetket saivat myös lapsilähtöisempää otetta tunnetaitoja vahvistavan kuvataidekasvatuksen keinoista.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]