Muutoksen matkakertomus – Mielekkään henkilöstökokemuksen rakentamista palvelumuotoilun keinoin organisaatiouudistuksessa
Pääkkönen, Kati (2022-04-26)
Pääkkönen, Kati
Lapin yliopisto
26.04.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042630486
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042630486
Tiivistelmä
Pro Gradu-tutkielmassani tutkin, miten palvelumuotoilua voidaan hyödyntää organisaatiouudistuksessa ja kuinka muutosta tulisi tukea myönteisen henkilöstökokemuksen näkökulmasta. Tutkimuskohteena käsittelen case Kajaanin kaupungin organisaatiouudistusta. Tutkimusmenetelmänä on toimintatutkimus ja tutkittavana ilmiönä tarkastelen henkilöstön muutostarinaa ja heidän toiveitansa uudelle toimintatavalle. Organisaation muutosmatkaa peilasin jo tehtyyn kehittämistyöhön sekä siihen, kuinka kyvykkäitä olemme kehittämään ja hyödyntämään palvelumuotoilua.
Tutkielmani seuraa palvelumuotoilun prosessia. Olen tunnistanut konsernipalveluiden käyttäjäpersoonia ja tarkastellut tämän jälkeen kehittäjäpersoonien henkilöstökokemusta organisaatiouudistuksessa. Muotoilukyvykkyyden osalta tutkimukseni aikana rakentui muotoilukyvykkyysmittari, jonka prototyyppiä testasin kehittämismatkalla ja iteraatioiden jälkeen valmis malli esitellään tutkielmassani. Tutkimusaineisto on kerätty muotoiluluotaimen, Webropol-kyselyn ja päiväkirjan kautta.
Tutkielmani seuraa palvelumuotoilun prosessia. Olen tunnistanut konsernipalveluiden käyttäjäpersoonia ja tarkastellut tämän jälkeen kehittäjäpersoonien henkilöstökokemusta organisaatiouudistuksessa. Muotoilukyvykkyyden osalta tutkimukseni aikana rakentui muotoilukyvykkyysmittari, jonka prototyyppiä testasin kehittämismatkalla ja iteraatioiden jälkeen valmis malli esitellään tutkielmassani. Tutkimusaineisto on kerätty muotoiluluotaimen, Webropol-kyselyn ja päiväkirjan kautta.
Kokoelmat
- Pro gradut [4089]