"Meille ei ikinä kerrottu, et se vois liittyy yrittäjyyteen. Nyt ku jälkeenpäin miettii, niin siinä ois kyllä voinu oppia." Rovaniemeläisten yrittäjien keinoja yrittäjyyskasvatuksen vahvistamiseksi peruskoulun alaluokilla
Alila, Mirka; Niska, Pieta (2021)
Alila, Mirka
Niska, Pieta
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042730982
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042730982
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun yrittäjyyskasvatuksesta ja sen merkityksestä yleissivistävässä koulutuksessa. Tässä tutkimuksessa tavoitteena on löytää keinoja vahvistaa perusopetuksen yhteiskunnallista tehtävää, erityisesti yrittäjien näkökulmasta. Yrittäjyyskasvatus kuuluu perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden laaja-alaiseen kokonaisuuteen, jolloin opettajien ja koululaitosten tehtävänä on pohtia sen integroimista opetukseen. Tutkimuksemme teoreettisessa viitekehityksessä avaamme yrittäjyyden ja yrittäjyyskasvatuksen käsitteitä. Yrittäjyyskasvatusta ei nähdä ainoastaan yrittäjyyden opettamisena, vaan myös yrittäjämäisten taitojen vahvistamisena.
Tutkimuksessamme halusimme tuoda yrittäjien näkökulmaa yrittäjyyskasvatuksen vahvistamiseen. Tutkimus on toteutettu kahdessa eri osassa. Aineiston kerääminen tapahtui vuonna 2018 ja 2021 haastattelemalla rovaniemeläisiä yrittäjiä ja haastatteluun valikoitui 9 rovaniemeläistä yritystä eri toimialoilta. Tutkimusote on fenomenografinen ja analysoimme aineiston käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksemme pääongelmana on hakea vastausta kysymykseen, millainen merkitys yrittäjyyskasvatuksella on yrittäjien näkökulmasta.
Yrittäjät ajattelevat kokonaisuudessaan yrittäjyyskasvatuksen olevan merkityksellistä. He kokevat tärkeäksi positiivisen suhtautumisen yrittäjyyttä kohtaan, yrittäjyydestä puhumisen, yrittäjämäisten taitojen vahvistamisen sekä realistisen kuvan antamisen yrittäjyydestä konkreettisia keinoja hyödyntäen. Yrittäjät pitävät yrittäjyyskasvatuksen opettamista merkittävänä, sillä sen ajatellaan kehittävän lapsia yksilöllisellä tasolla, mutta myös vaikuttavan yhteiskunnallisesti.
Tutkimuksessamme halusimme tuoda yrittäjien näkökulmaa yrittäjyyskasvatuksen vahvistamiseen. Tutkimus on toteutettu kahdessa eri osassa. Aineiston kerääminen tapahtui vuonna 2018 ja 2021 haastattelemalla rovaniemeläisiä yrittäjiä ja haastatteluun valikoitui 9 rovaniemeläistä yritystä eri toimialoilta. Tutkimusote on fenomenografinen ja analysoimme aineiston käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksemme pääongelmana on hakea vastausta kysymykseen, millainen merkitys yrittäjyyskasvatuksella on yrittäjien näkökulmasta.
Yrittäjät ajattelevat kokonaisuudessaan yrittäjyyskasvatuksen olevan merkityksellistä. He kokevat tärkeäksi positiivisen suhtautumisen yrittäjyyttä kohtaan, yrittäjyydestä puhumisen, yrittäjämäisten taitojen vahvistamisen sekä realistisen kuvan antamisen yrittäjyydestä konkreettisia keinoja hyödyntäen. Yrittäjät pitävät yrittäjyyskasvatuksen opettamista merkittävänä, sillä sen ajatellaan kehittävän lapsia yksilöllisellä tasolla, mutta myös vaikuttavan yhteiskunnallisesti.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4515]