Tunnetaidot ja niiden harjoitteleminen Loimu-äänileikkisovelluksen avulla esiopetuksessa
Pekkarinen, Tuuli (2022-05)
Pekkarinen, Tuuli
Lapin yliopisto
05 / 2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050432683
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050432683
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on tunnetaitojen merkitys esiopetuksessa ja niiden harjoitteleminen Loimu- äänileikkisovelluksen avulla. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla tunnetaitojen harjoittelua esiopetuksessa esikouluopettajien näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, mitä perustunteita esikoululaisilla esiintyy äänileikkien aikana.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Se pyrkii ymmärtämään ja selittämään tutkittavaa ilmiötä. Sen ei ole tarkoitus tuottaa tilastollisesti yleistettävää tietoa. Tutkimuksessa käytetään menetelmänä Stimulated recall –haastattelua. Lisäksi tutkimuksessa on piirteitä videoetnografisesta tutkimuksesta. Aineisto on kerätty haastattelemalla esikouluopettajia sekä havainnoimalla videomateriaalia esikoululaisten äänileikkituokioista. Tutkimukseni pyrkii selvittämään, miten äänileikin avulla voi harjoitella tunnetaitoja, millaisia tunnetaitojen harjoitteluun sopivia piirteitä Loimu-äänileikeissä on, ja mitä perustunteita äänileikeissä esiintyy. Lisäksi tutkimuksessani selvitetään, mikä on tunnetaitojen harjoittelun merkitys esiopetuksessa.
Tulokset osoittavat, että äänileikit soveltuvat hyvin esikoululaisten tunnetaitojen harjoitteluun. Äänileikki on luonteeltaan sopiva leikilliseen oppimiseen, sillä siinä täyttyvät leikillisen oppimisen kaikki seitsemän periaatetta. Äänileikeissä käytetyt erilaiset äänet ja musiikki saavat esikoululaisissa aikaan vapautumisen tunnetta. Äänileikit kehittävät paitsi tunnetaitoja, myös tärkeää kuuntelemisen taitoa. Äänileikeissä näyttäytyi kaikkia kuutta perustunnetta ja niiden alatunteita. Eniten äänileikit tuottivat esikoululaisille ilon tunteita. Tutkimuksessa selvisi, että tunnetaitoja pidetään merkittävinä taitoina, joilla on vaikutusta moniin muihin esiopetuksessa ja arjessa tarvittaviin taitoihin. Esikouluopettajien mukaan nykyään yhä useammalla esikoululaisella on haasteita tunnetaidoissa. Aikuisen tuki tunnetaitojen harjoittelemisessa on tärkeä. Aikuinen toimii mallina ja esimerkkinä esikoululaisen arjessa.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Se pyrkii ymmärtämään ja selittämään tutkittavaa ilmiötä. Sen ei ole tarkoitus tuottaa tilastollisesti yleistettävää tietoa. Tutkimuksessa käytetään menetelmänä Stimulated recall –haastattelua. Lisäksi tutkimuksessa on piirteitä videoetnografisesta tutkimuksesta. Aineisto on kerätty haastattelemalla esikouluopettajia sekä havainnoimalla videomateriaalia esikoululaisten äänileikkituokioista. Tutkimukseni pyrkii selvittämään, miten äänileikin avulla voi harjoitella tunnetaitoja, millaisia tunnetaitojen harjoitteluun sopivia piirteitä Loimu-äänileikeissä on, ja mitä perustunteita äänileikeissä esiintyy. Lisäksi tutkimuksessani selvitetään, mikä on tunnetaitojen harjoittelun merkitys esiopetuksessa.
Tulokset osoittavat, että äänileikit soveltuvat hyvin esikoululaisten tunnetaitojen harjoitteluun. Äänileikki on luonteeltaan sopiva leikilliseen oppimiseen, sillä siinä täyttyvät leikillisen oppimisen kaikki seitsemän periaatetta. Äänileikeissä käytetyt erilaiset äänet ja musiikki saavat esikoululaisissa aikaan vapautumisen tunnetta. Äänileikit kehittävät paitsi tunnetaitoja, myös tärkeää kuuntelemisen taitoa. Äänileikeissä näyttäytyi kaikkia kuutta perustunnetta ja niiden alatunteita. Eniten äänileikit tuottivat esikoululaisille ilon tunteita. Tutkimuksessa selvisi, että tunnetaitoja pidetään merkittävinä taitoina, joilla on vaikutusta moniin muihin esiopetuksessa ja arjessa tarvittaviin taitoihin. Esikouluopettajien mukaan nykyään yhä useammalla esikoululaisella on haasteita tunnetaidoissa. Aikuisen tuki tunnetaitojen harjoittelemisessa on tärkeä. Aikuinen toimii mallina ja esimerkkinä esikoululaisen arjessa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4515]