Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Coaching osana esihenkilöiden koettua johtajaidentiteetin kehittymistä

Mikkola, Jenna (2022)

 
Avaa tiedosto
Mikkola_Jenna.pdf (633.6Kt)
Lataukset: 


Mikkola, Jenna
Lapin yliopisto
2022
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052438292
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää esihenkilöiden johtajaidentiteetin kehittymistä koettuna ilmiönä sekä coachingia osana sitä. Tarkoituksena oli vastata seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Miten esihenkilöiden johtajaidentiteetti on kehittynyt ja mitkä tekijät ovat vaikuttaneet siihen? Miten coaching näyttäytyy osana esihenkilöiden johtajaidentiteetin kehittymistä?

Lähestymistapana tutkimuksessa oli eksistentiaalinen fenomenologia, joka on kiinnostunut kokemuksista ja siitä, mistä ne saavat sisältönsä. Tutkimusaineisto hankittiin haastattelemalla neljää sisäiseen coachingiin osallistunutta esihenkilöä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomissa ja analysoitiin mukaillen Perttulan fenomenologista metodia.

Tutkimuksen tuloksina esitetään kaksi yleistä merkitysverkostoa sekä neljä yksilökohtaista merkitysverkostoa, joista edelliset kuvaavat tutkimukseen osallistuneiden esihenkilöiden yhteisiä ja jälkimmäiset yksilöllisiä kokemuksia. Tulosten perusteella esihenkilöiden ihmisten johtamista korostava johtajaidentiteetti näyttää muodostuneen jo ennen coachingiin osallistumista ja vahvistuneen sen myötä. Coachingin lisäksi muina johtajaidentiteetin kehittymiseen vaikuttavina tekijöinä tunnistettiin merkittävät tapahtumat, johtajan rooliin kohdistuvat odotukset, suhteet muihin, palaute sekä kokemuksen karttuminen.

Tulokset tukivat aiempia tutkimuksia, joiden mukaan johtajaidentiteetin kehittyminen voi tapahtua niin yksilön sisäisesti kuin sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Ilmiötä ei kuitenkaan ole juuri lähestytty eksistentiaalisen fenomenologian näkökulmasta, eikä sitä ole tarkasteltu coachingin kontekstissa, minkä vuoksi tälle tutkimukselle oli selkeä tarve.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3939]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste