Pöllö Tuppurainen - tekstiilitaidetta sarjakuvasta
Niskanen, Marika (2022)
Niskanen, Marika
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052638869
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052638869
Tiivistelmä
Pro Gradu tutkielmassani tutkin, miten tekstiilitaidetta voidaan tehdä sarjakuvasta.
Tutkimusmenetelmänä sovellan taidelähtöistä menetelmää (artsbased methods) ja
autoetnografiaa. Taustoitan tutkimustani selvittämällä, mitä yhtäläisyyksiä sarjakuvalla ja
tekstiilitaiteella on historiassa ja mitä on sarjakuvatekstiilitaide. Taiteellisessa osassa tuotan
kolmen eri kokoisia Pöllö Tuppurainen Mäenlasku sarjakuvatekstiiliteoksia A4 (210 X 297
mm), A3 (297 X 420 mm) ja B1 (707 x 1000 mm). Selvitän, millainen Pöllö Tuppurainen
Mäenlasku sarjakuva ja hahmo on? Ja, miten Pöllö Tuppurainen Mäenlasku sarjakuva ja
hahmo olemus muuttuu tekstiilitekniikan, materiaalien ja koon muuttuessa
sarjakuvatekstiilitaideteoksissa?
Sarjakuvalla ja tekstiilitaiteella on yhteinen esihistoria. Keskiajalla kuvakudos- ja kirjonnan
tekniikoilla valmistettiin opettavaisia ja sivistäviä sarjallista kuvakerrontaa sisältäviä
seinäkuvia, joiden avulla pyrittiin valistamaan ja kouluttamaan kansaa. Sarjallista taidetta
näkyi myös kirkkohenkilökunnan vaatetuksissa, kuin myös kirkkojen sisätiloissa
maalattuina pintoina sekä tekstiilisinä teoksina seinillä.
Sarjakuvatekstiilitaide on sarjallista kerrontaa, jossa kuvallinen ja sanallinen aines on
järjestelty harkittuun muotoonsa. Se on valmistettu yhtä tai useaa tekstiilimateriaalia ja -
tekniikkaa käyttäen. Sarjakuvatekstiilitaide mahdollistaa asioiden esiin tuomisen näkyvään
muotoon. Sen avulla voidaan kohdata, käsitellä ja esittää asioita kantaaottavasti, neutraalisti
tai vahvasti tiettyä näkökantaa korostaen.
Pöllö Tuppurainen Mäenlasku sarjakuva sisältää sanallista ja symbolista viestintää
vähäelkeisesti ja tarkoituksenmukaisesti. Hahmo kuuluu fanny animalkategoriaan.
Sarjakuvan jokaisella viivalla on jonkinlainen merkitys, joten se on viivojen ja muotojen
keskinäisestä tasapainosta muodostuva kokonaisuus. Pöllö Tuppuraisen luonteeseen ja
olemukseen sarjakuvatekstiiliteoksissa vaikuttavat tekijät ovat tekniikka, materiaali ja
mittakaava.
Tutkimusmenetelmänä sovellan taidelähtöistä menetelmää (artsbased methods) ja
autoetnografiaa. Taustoitan tutkimustani selvittämällä, mitä yhtäläisyyksiä sarjakuvalla ja
tekstiilitaiteella on historiassa ja mitä on sarjakuvatekstiilitaide. Taiteellisessa osassa tuotan
kolmen eri kokoisia Pöllö Tuppurainen Mäenlasku sarjakuvatekstiiliteoksia A4 (210 X 297
mm), A3 (297 X 420 mm) ja B1 (707 x 1000 mm). Selvitän, millainen Pöllö Tuppurainen
Mäenlasku sarjakuva ja hahmo on? Ja, miten Pöllö Tuppurainen Mäenlasku sarjakuva ja
hahmo olemus muuttuu tekstiilitekniikan, materiaalien ja koon muuttuessa
sarjakuvatekstiilitaideteoksissa?
Sarjakuvalla ja tekstiilitaiteella on yhteinen esihistoria. Keskiajalla kuvakudos- ja kirjonnan
tekniikoilla valmistettiin opettavaisia ja sivistäviä sarjallista kuvakerrontaa sisältäviä
seinäkuvia, joiden avulla pyrittiin valistamaan ja kouluttamaan kansaa. Sarjallista taidetta
näkyi myös kirkkohenkilökunnan vaatetuksissa, kuin myös kirkkojen sisätiloissa
maalattuina pintoina sekä tekstiilisinä teoksina seinillä.
Sarjakuvatekstiilitaide on sarjallista kerrontaa, jossa kuvallinen ja sanallinen aines on
järjestelty harkittuun muotoonsa. Se on valmistettu yhtä tai useaa tekstiilimateriaalia ja -
tekniikkaa käyttäen. Sarjakuvatekstiilitaide mahdollistaa asioiden esiin tuomisen näkyvään
muotoon. Sen avulla voidaan kohdata, käsitellä ja esittää asioita kantaaottavasti, neutraalisti
tai vahvasti tiettyä näkökantaa korostaen.
Pöllö Tuppurainen Mäenlasku sarjakuva sisältää sanallista ja symbolista viestintää
vähäelkeisesti ja tarkoituksenmukaisesti. Hahmo kuuluu fanny animalkategoriaan.
Sarjakuvan jokaisella viivalla on jonkinlainen merkitys, joten se on viivojen ja muotojen
keskinäisestä tasapainosta muodostuva kokonaisuus. Pöllö Tuppuraisen luonteeseen ja
olemukseen sarjakuvatekstiiliteoksissa vaikuttavat tekijät ovat tekniikka, materiaali ja
mittakaava.
Kokoelmat
- Pro gradut [3939]