Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Is Money a Dirty Word? Art-based action research of entrepreneurship in the arts

Karvinen, Niina (2022-05)

 
Avaa tiedosto
Karvinen_Niina.pdf (8.573Mt)
Lataukset: 


Karvinen, Niina
Lapin yliopisto
05 / 2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060141670
Tiivistelmä
Taiteilijoilla ja yrittäjyydellä on aina ollut monimutkainen suhde, etenkin nyt maailmanlaajuisen COVID-19-pandemian aikana. Tämä ”Is Money a Dirty Word?” Pro gradu -tutkielman kokeilu oli osa AMASS - Acting on the Margin: Arts as Social Sculpture -projektia, jota rahoitti Euroopan komissio H2020. Sen tarkoituksena oli ymmärtää, kuinka taiteet voisivat olla yhdistävä elementti kahden erilaisen maailman välillä, erityisesti taiteilijoille, jotka toimivat usein yrittäjäympäristön reuna-alueilla. Kokeilu rohkaisi taiteilijoita improvisoimaan, tutkimaan ainutlaatuisia kykyjään ja luovaa osaamistaan, sekä heittäytymään yhteistyöhön liike-elämän asiantuntijoiden ja palvelumuotoilijoiden kanssa, ja siten ottamaan rohkean harppauksen, taiteen ja liikemaailman rajan yli. Tutkimusstrategiana tutkielmassa käytettiin Lapin yliopistossa kehitettyä Arts-Based-Action-Research (ABAR) -strategiaa ja taiteilijat osallistuivat tähän taidekokeiluun palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen.

Taidekokeilun päätulokset olivat: 1) uskomuksemme rahasta estävät meitä harjoittamasta intohimoamme, tässä tekemästä taiteesta toimeentuloa; 2) taideyrittäjyyden narratiivit poikkeavat perinteisestä yrittäjyyskasvatuksen narratiiveista ja menestyäksemme yrittäjyyskasvatuksessa taiteissa meidän on pohdittava näitä uudelleen; 3) luovuus, taiteen keskeinen elementti, voi hyödyttää liike-elämää, jos mahdollisuuksia yhteistyöhön rakennetaan aktiivisesti; ja; 4) markkinointi voi olla tulevaisuuden toimeentulon mahdollistava osaamistyökalu taiteilijoille, luovuuden ollessa yhtäläistä sekä taiteissa että yrittäjyydessä.
 
Kokoelmat
  • Pro gradut [3939]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste