Is Money a Dirty Word? Art-based action research of entrepreneurship in the arts
Karvinen, Niina (2022-05)
Karvinen, Niina
Lapin yliopisto
05 / 2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060141670
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060141670
Tiivistelmä
Taiteilijoilla ja yrittäjyydellä on aina ollut monimutkainen suhde, etenkin nyt maailmanlaajuisen COVID-19-pandemian aikana. Tämä ”Is Money a Dirty Word?” Pro gradu -tutkielman kokeilu oli osa AMASS - Acting on the Margin: Arts as Social Sculpture -projektia, jota rahoitti Euroopan komissio H2020. Sen tarkoituksena oli ymmärtää, kuinka taiteet voisivat olla yhdistävä elementti kahden erilaisen maailman välillä, erityisesti taiteilijoille, jotka toimivat usein yrittäjäympäristön reuna-alueilla. Kokeilu rohkaisi taiteilijoita improvisoimaan, tutkimaan ainutlaatuisia kykyjään ja luovaa osaamistaan, sekä heittäytymään yhteistyöhön liike-elämän asiantuntijoiden ja palvelumuotoilijoiden kanssa, ja siten ottamaan rohkean harppauksen, taiteen ja liikemaailman rajan yli. Tutkimusstrategiana tutkielmassa käytettiin Lapin yliopistossa kehitettyä Arts-Based-Action-Research (ABAR) -strategiaa ja taiteilijat osallistuivat tähän taidekokeiluun palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen.
Taidekokeilun päätulokset olivat: 1) uskomuksemme rahasta estävät meitä harjoittamasta intohimoamme, tässä tekemästä taiteesta toimeentuloa; 2) taideyrittäjyyden narratiivit poikkeavat perinteisestä yrittäjyyskasvatuksen narratiiveista ja menestyäksemme yrittäjyyskasvatuksessa taiteissa meidän on pohdittava näitä uudelleen; 3) luovuus, taiteen keskeinen elementti, voi hyödyttää liike-elämää, jos mahdollisuuksia yhteistyöhön rakennetaan aktiivisesti; ja; 4) markkinointi voi olla tulevaisuuden toimeentulon mahdollistava osaamistyökalu taiteilijoille, luovuuden ollessa yhtäläistä sekä taiteissa että yrittäjyydessä.
Taidekokeilun päätulokset olivat: 1) uskomuksemme rahasta estävät meitä harjoittamasta intohimoamme, tässä tekemästä taiteesta toimeentuloa; 2) taideyrittäjyyden narratiivit poikkeavat perinteisestä yrittäjyyskasvatuksen narratiiveista ja menestyäksemme yrittäjyyskasvatuksessa taiteissa meidän on pohdittava näitä uudelleen; 3) luovuus, taiteen keskeinen elementti, voi hyödyttää liike-elämää, jos mahdollisuuksia yhteistyöhön rakennetaan aktiivisesti; ja; 4) markkinointi voi olla tulevaisuuden toimeentulon mahdollistava osaamistyökalu taiteilijoille, luovuuden ollessa yhtäläistä sekä taiteissa että yrittäjyydessä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4089]