" On ollu tiukkojaki tilanteita mutta se on juuri se keskustelu" Opetusalan esihenkilöiden kokemuksia haastavista palautekeskusteluista
Korpela, Pia (2022-05)
Korpela, Pia
Lapin yliopisto
05 / 2022
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060142031
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060142031
Tiivistelmä
Tämän Pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia esihenkilöiden kokemuksia haastavissa palautekeskustelutilanteissa, kokemusten merkityssisältöjä ja niiden rakennetta. Tutkimukseni teoreettinen lähestymistapa on eksistentiaalinen fenomenologia, jossa tutkimuskohteena on ihmisen kokemuksellinen suhde omaan todellisuuteensa. Tutkimukseni ihmiskäsityksen perustan Lauri Rauhalan holistiseen ihmiskäsitykseen. Tutkimusaineiston hankin haastattelemalla viittä Rovaniemellä koulutuspalveluissa työskentelevää esihenkilöä. Tutkimuksen tulokset esitän yleisenä merkitysverkostoina mukaillen Amedeo Giorgin analyysimallia. Johtamiskirjallisuudessa palautekeskustelut ovat keskeisessä roolissa ja erityisesti positiivisen psykologian koulukunnan tutkimuksessa (positive leadership, positive psychology) on tuotettu paljon käsitteellisiä ja johtamisen konkreettisia työkaluja haastaviin palautekeskusteluihin. Tutkimuksen tulosvaiheessa peilaan tutkimustuloksiani positiivisen johtamisen näkökulmaan.
Tutkimuksen tuloksena muodostui yleinen merkitysverkosto, jonka perusteella esihenkilöiden kokemukset haastavissa palautekeskusteluissa näyttäytyivät monialaisina ilmiöinä ja kokemuslaatuja eritellessä negatiivisia ja positiivisia tunteita koettiin yhtä paljon. Luottamuksellisuuden tunteen saavuttamisella keskustelussa koettiin saavan parempia tuloksia. Oman esihenkilön ja kollegoiden tuki koettiin erityisen tärkeiksi ja tukea saatiinkin tutkimuksen mukaan. Tutkimuksen tuloksena voidaan pitää myös sitä, että laajentamalla tutkimuksessa käytettävää analyysimallia saatiin tutkimustuloksia analysoitaessa tutkimukseen lisää tietoa kokemuksen eri laaduista ja se, että kokemukset voidaan kokea erilaisina kokemusominaisuuksina. Tämä tutkimus lisäsi ymmärrystä kokemuksista haastavista palautekeskusteluista ja osoitti, että fenomenologisen analyysimallin laajentaminen lisää ymmärrystä haastavien palautekeskustelujen tilannekohtaisista merkityksistä. Aikaisempia tutkimuksia juuri esihenkilöiden kokemuksista tästä aiheesta ei ollut, vaikkakin yleisesti palautekeskusteluihin liittyen löytyi erilaisia tutkimuksia. Itsensä johtamisen kaltaisia asioita nousi tutkimuksessa esille, vaikka se ei ollut varsinainen tutkimuskysymys, jolloin tätä asiaa olisi mielestäni tärkeä tutkia jatkossa lisää.
Tutkimuksen tuloksena muodostui yleinen merkitysverkosto, jonka perusteella esihenkilöiden kokemukset haastavissa palautekeskusteluissa näyttäytyivät monialaisina ilmiöinä ja kokemuslaatuja eritellessä negatiivisia ja positiivisia tunteita koettiin yhtä paljon. Luottamuksellisuuden tunteen saavuttamisella keskustelussa koettiin saavan parempia tuloksia. Oman esihenkilön ja kollegoiden tuki koettiin erityisen tärkeiksi ja tukea saatiinkin tutkimuksen mukaan. Tutkimuksen tuloksena voidaan pitää myös sitä, että laajentamalla tutkimuksessa käytettävää analyysimallia saatiin tutkimustuloksia analysoitaessa tutkimukseen lisää tietoa kokemuksen eri laaduista ja se, että kokemukset voidaan kokea erilaisina kokemusominaisuuksina. Tämä tutkimus lisäsi ymmärrystä kokemuksista haastavista palautekeskusteluista ja osoitti, että fenomenologisen analyysimallin laajentaminen lisää ymmärrystä haastavien palautekeskustelujen tilannekohtaisista merkityksistä. Aikaisempia tutkimuksia juuri esihenkilöiden kokemuksista tästä aiheesta ei ollut, vaikkakin yleisesti palautekeskusteluihin liittyen löytyi erilaisia tutkimuksia. Itsensä johtamisen kaltaisia asioita nousi tutkimuksessa esille, vaikka se ei ollut varsinainen tutkimuskysymys, jolloin tätä asiaa olisi mielestäni tärkeä tutkia jatkossa lisää.
Kokoelmat
- Pro gradut [4089]