Kestävän suunnittelun toimintamallit ja toimijuudet Varsinais-Suomen meri- ja rannikkomatkailun viranomaisasiakirjoissa.
Hirvonen, Vera (2022)
Hirvonen, Vera
Lapin yliopisto
2022
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060242280
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060242280
Tiivistelmä
Merellä, rannikolla ja saaristossa tapahtuvassa matkailussa nähdään runsaasti kasvupotentiaalia. Rannikko ja saaristo on yksi Visit Finlandin matkailun suuralueista, missä matkailua halutaan kasvattaa ja keskittää. Matkailun kehittäminen on riippuvaista meren hyvästä tilasta, mutta matkailu itsessään voi toimia meren tilaa heikentävänä tekijänä. Itämeri on yksi maailman saastuneimmista meristä, ja siksi on tärkeää suunnitella meri- ja rannikkomatkailua kestävästi.
Meri- ja rannikkomatkailun suunnittelulle ei ole tiettyä toimintamallia ja sitä on tutkittu vasta vähän. Tutkimusta on tehty Suomessa, mutta eniten ulkomailla. Aikaisemman tutkimuksen perusteella tiedetään meri- ja rannikkoympäristön olevan herkkä ympäristö, missä matkailu tarvitsee erityistä suunnittelua ollakseen kestävää. Merialueilla tapahtuvaa matkailua on vaikea erottaa muusta matkailusta, sillä siihen kuuluu kaikki palveluelämyksistä majoitustoimintaan ja risteilymatkailusta pienveneilyyn.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys pohjautuu Padinin (2012) kestävän matkailun suunnittelumalliin. Mallin tarkoituksena on selittää kestävyyden ulottuvuuksien välistä suhdetta ja niiden integroimista toistensa välillä. Tutkimuskohteeni on meri- ja rannikkomatkailun kestävän suunnittelun rakentuminen. Päätutkimuskysymykseni on: Miten kestävä meri- ja rannikkomatkailun suunnittelu rakentuu Varsinais-Suomessa? Osatutkimuskysymykseni ovat: Mikä kestävän merimatkailun suunnittelun tilanne on Varsinais-Suomessa nyt? Miten meri- ja rannikkomatkailun eri toimijuudet nimeytyvät ja roolittuvat kestävässä meri- ja rannikkomatkailun suunnittelussa? Minkälaisia toimintamalleja meri- ja rannikkomatkailun suunnittelusta löytyy Varsinais-Suomessa? Miten kestävän matkailun eri osa-alueiden yhteydet näkyvät eri suunnittelun tasoilla?
Tutkimusaineisto kerättiin internetistä ja koostuu vapaasti saatavilla olevista matkailua, merialueita ja rannikkoalueita koskevista viranomaisasiakirjoista. Asiakirjat ovat kansallisen, maakunnallisen sekä paikallistason kehittämisohjelmia ja strategioita. Tutkimusmenetelmänä on teoriaohjaava sisällönanalyysi. Varsinais-Suomi toimii rajauksena koska työ tehdään osana hanketta, jonka rajaus on sama.
Tutkimustulokset osoittavat, että suunnitteluprosessissa ei ole mukana kaikkia meri- ja rannikkomatkailulle tärkeitä sidosryhmiä. Suunnittelua tehdään erilaisissa johto- ja teemaryhmissä, yhdessä koko Varsinais-Suomen alueella ja erikseen maakunnan eri matkailualueilla. Kestävä suunnittelu rakentuu maakunnassa osista, joista ei aivan koostu kokonaisvaltaisesti kestävää toimintamallia. Kulttuurin ja luonnon merkitys ja kestävä käyttö jäävät taloudellisen kasvun jalkoihin.
Meri- ja rannikkomatkailun suunnittelulle ei ole tiettyä toimintamallia ja sitä on tutkittu vasta vähän. Tutkimusta on tehty Suomessa, mutta eniten ulkomailla. Aikaisemman tutkimuksen perusteella tiedetään meri- ja rannikkoympäristön olevan herkkä ympäristö, missä matkailu tarvitsee erityistä suunnittelua ollakseen kestävää. Merialueilla tapahtuvaa matkailua on vaikea erottaa muusta matkailusta, sillä siihen kuuluu kaikki palveluelämyksistä majoitustoimintaan ja risteilymatkailusta pienveneilyyn.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys pohjautuu Padinin (2012) kestävän matkailun suunnittelumalliin. Mallin tarkoituksena on selittää kestävyyden ulottuvuuksien välistä suhdetta ja niiden integroimista toistensa välillä. Tutkimuskohteeni on meri- ja rannikkomatkailun kestävän suunnittelun rakentuminen. Päätutkimuskysymykseni on: Miten kestävä meri- ja rannikkomatkailun suunnittelu rakentuu Varsinais-Suomessa? Osatutkimuskysymykseni ovat: Mikä kestävän merimatkailun suunnittelun tilanne on Varsinais-Suomessa nyt? Miten meri- ja rannikkomatkailun eri toimijuudet nimeytyvät ja roolittuvat kestävässä meri- ja rannikkomatkailun suunnittelussa? Minkälaisia toimintamalleja meri- ja rannikkomatkailun suunnittelusta löytyy Varsinais-Suomessa? Miten kestävän matkailun eri osa-alueiden yhteydet näkyvät eri suunnittelun tasoilla?
Tutkimusaineisto kerättiin internetistä ja koostuu vapaasti saatavilla olevista matkailua, merialueita ja rannikkoalueita koskevista viranomaisasiakirjoista. Asiakirjat ovat kansallisen, maakunnallisen sekä paikallistason kehittämisohjelmia ja strategioita. Tutkimusmenetelmänä on teoriaohjaava sisällönanalyysi. Varsinais-Suomi toimii rajauksena koska työ tehdään osana hanketta, jonka rajaus on sama.
Tutkimustulokset osoittavat, että suunnitteluprosessissa ei ole mukana kaikkia meri- ja rannikkomatkailulle tärkeitä sidosryhmiä. Suunnittelua tehdään erilaisissa johto- ja teemaryhmissä, yhdessä koko Varsinais-Suomen alueella ja erikseen maakunnan eri matkailualueilla. Kestävä suunnittelu rakentuu maakunnassa osista, joista ei aivan koostu kokonaisvaltaisesti kestävää toimintamallia. Kulttuurin ja luonnon merkitys ja kestävä käyttö jäävät taloudellisen kasvun jalkoihin.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]