Taideperustainen toimintatutkimus oppimispelin toimivuudesta taidepedagogisena välineenä
Oikarainen, Tytti (2022-05-31)
Oikarainen, Tytti
Lapin yliopisto
31.05.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060844876
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060844876
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani keskityn tarkastelemaan oppimispelin toimivuutta
taidepedagogisena välineenä. Keväällä 2020 syntyneen COVID-19-pandemian myötä
koulut joutuivat siirtymään etäopetukseen, jolloin huomattiin tarve erilaisille digitaalisille
opetusvälineille. Tutkimuksen teoreettinen kehys rakentuu kasvatuksen,
kuvataidekasvatuksen, pelitutkimuksen sekä pelinkehittämisen kirjallisuuteen. Tutkimuksen
metodina toimii taideperustaisen produktin rakentaminen yhteissuunnittelussa oppilaiden
kanssa. Tutkimusta varten suunnittelin ja rakensin värien sekoittamiseen keskittyvän
digitaalisen oppimispelin, jota kävin testaamassa viides- ja kuudesluokkalaisten kanssa.
Tutkimukseni aineistossa yhdistyvät oppilaiden äänitetyt pelikokemukset, oppimispelin
jälkeiset ryhmähaastattelut oppimispeliin liittyen sekä kirjallinen oppimispelin rakentamisen
päiväkirjani. Aineiston analyysi tapahtuu aineistosta nousseiden teemojen kautta ja
tarkastelen oppimispelin jatkokehittämistä sekä sitä, kuinka oppimispelin pelaaminen ja siitä
keskustelu toimivat taidepedagogisena välineenä.
Tutkimukseni tuloksena voidaan todeta, että oppimispeli toimii taidepedagogisena välineenä
oppimisen tukena sekä koulun arjen virkistäjänä. Oppimispeli ei yksinään riitä
taidepedagogiseksi välineeksi vaan se tarvitsee pelaamisen jälkeisen reflektoinnin hetken
taiteellisen oppimisen syventämiseksi. Tutkimuksesta syntynyttä tietoa voidaan käyttää
oppimispelien sekä kuvataiteen oppituntien sisältöjen kehittämisessä.
taidepedagogisena välineenä. Keväällä 2020 syntyneen COVID-19-pandemian myötä
koulut joutuivat siirtymään etäopetukseen, jolloin huomattiin tarve erilaisille digitaalisille
opetusvälineille. Tutkimuksen teoreettinen kehys rakentuu kasvatuksen,
kuvataidekasvatuksen, pelitutkimuksen sekä pelinkehittämisen kirjallisuuteen. Tutkimuksen
metodina toimii taideperustaisen produktin rakentaminen yhteissuunnittelussa oppilaiden
kanssa. Tutkimusta varten suunnittelin ja rakensin värien sekoittamiseen keskittyvän
digitaalisen oppimispelin, jota kävin testaamassa viides- ja kuudesluokkalaisten kanssa.
Tutkimukseni aineistossa yhdistyvät oppilaiden äänitetyt pelikokemukset, oppimispelin
jälkeiset ryhmähaastattelut oppimispeliin liittyen sekä kirjallinen oppimispelin rakentamisen
päiväkirjani. Aineiston analyysi tapahtuu aineistosta nousseiden teemojen kautta ja
tarkastelen oppimispelin jatkokehittämistä sekä sitä, kuinka oppimispelin pelaaminen ja siitä
keskustelu toimivat taidepedagogisena välineenä.
Tutkimukseni tuloksena voidaan todeta, että oppimispeli toimii taidepedagogisena välineenä
oppimisen tukena sekä koulun arjen virkistäjänä. Oppimispeli ei yksinään riitä
taidepedagogiseksi välineeksi vaan se tarvitsee pelaamisen jälkeisen reflektoinnin hetken
taiteellisen oppimisen syventämiseksi. Tutkimuksesta syntynyttä tietoa voidaan käyttää
oppimispelien sekä kuvataiteen oppituntien sisältöjen kehittämisessä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]