”Musta tuntuu, et se ajatus oli et tytöt menestyy koulussa paremmin ku pojat.” – Nuorten aikuisten kokemuksia sukupuolirooleista peruskoulussa
Kyllönen, Iida-Maria; Väisänen, Sinna (2022)
Kyllönen, Iida-Maria
Väisänen, Sinna
Lapin yliopisto
2022
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061446534
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061446534
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kerätä tietoa nuorten aikuisten kokemuksista peruskoulussa käytetyistä sukupuolirooleista. Tutkimuksen aineisto on kerätty yksilöhaastatteluina 21–25-vuotiailta suomalaisen peruskoulun käyneiltä nuorilta aikuisilta.
Tutkimuksen aineisto (n=8) osoittaa, että suomalaisessa peruskoulussa on olemassa paljon erilaisia sukupuolirooleja, jotka vaikuttavat koulu arjessa päivittäin. Nämä roolit tulevat esiin tarkasteltaessa eri oppiaineita, koulumenestystä, käyttäytymistä, sukupuoliroolien rajaavuutta sekä sukupuolinormeja rikkovia oppilaita.
Sukupuoliroolit ovat juurtuneet pitkälti suomalaiseen kulttuuriin sekä koulutusjärjestelmään aikojen saatossa ja niitä välitetään usein tiedostamatta. Arvot, joita sukupuoliin liitetään, tulevat sukupuolikäsityksistä sekä rakenteista ympäröivässä yhteiskunnasta. Vaikka nykyään pyritään koko ajan enemmän tietoisesti vähentämään jaottelua sukupuolen perusteella, ei
täydellistä tasa-arvoa tässä asiassa ole silti saavutettu.
Koulu on yksi vahvimmin sukupuolirooleja välittävistä instituutiosta kodin ohella. Siellä muotoutuu paljon käsityksiä erilaisista sukupuoleen liitettävistä normeista sekä tavoista olla sekä edustaa jotakin tiettyä sukupuolta osana yhteiskuntaa. Vaikka koulussa sekä
perusopetuksen opetussuunnitelmassa pyritäänkin sukupuolten väliseen tasa-arvoon, eivät kulttuuriin syvälle uppoutuneet arvot sekä käytänteet ole kadonneet myöskään kouluista.
Tutkimuksen aineisto (n=8) osoittaa, että suomalaisessa peruskoulussa on olemassa paljon erilaisia sukupuolirooleja, jotka vaikuttavat koulu arjessa päivittäin. Nämä roolit tulevat esiin tarkasteltaessa eri oppiaineita, koulumenestystä, käyttäytymistä, sukupuoliroolien rajaavuutta sekä sukupuolinormeja rikkovia oppilaita.
Sukupuoliroolit ovat juurtuneet pitkälti suomalaiseen kulttuuriin sekä koulutusjärjestelmään aikojen saatossa ja niitä välitetään usein tiedostamatta. Arvot, joita sukupuoliin liitetään, tulevat sukupuolikäsityksistä sekä rakenteista ympäröivässä yhteiskunnasta. Vaikka nykyään pyritään koko ajan enemmän tietoisesti vähentämään jaottelua sukupuolen perusteella, ei
täydellistä tasa-arvoa tässä asiassa ole silti saavutettu.
Koulu on yksi vahvimmin sukupuolirooleja välittävistä instituutiosta kodin ohella. Siellä muotoutuu paljon käsityksiä erilaisista sukupuoleen liitettävistä normeista sekä tavoista olla sekä edustaa jotakin tiettyä sukupuolta osana yhteiskuntaa. Vaikka koulussa sekä
perusopetuksen opetussuunnitelmassa pyritäänkin sukupuolten väliseen tasa-arvoon, eivät kulttuuriin syvälle uppoutuneet arvot sekä käytänteet ole kadonneet myöskään kouluista.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]