Kuudennen luokan oppilaiden käsityksiä arvioinnista: "Ei kai se pahakaan asia oo"
Rautajoki, Jatta; Purkunen, Lotta (2022-06-15)
Rautajoki, Jatta
Purkunen, Lotta
Lapin yliopisto
15.06.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061546686
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061546686
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda peruskoulun arviointikeskusteluun mukaan myös oppilaiden ääni. Arvioinnin tulisi edistää oppilaiden oppimista ja osaamista, mutta kuitenkaan heiltä ei ole kysytty mitä he ajattelevat arvioinnista. Ymmärtämällä paremmin oppilaiden käsityksiä arvioinnista voimme suunnata arvioinnin kehittämistä heidän tarpeidensa mukaisesti. Tutkielmamme tarkoitus on nostaa esille oppilaiden näkökulman tutkiminen, jotta aiheesta tehtäisiin enemmän tutkimusta.
Tutkimuksemme kohdistuu kuudennen luokan oppilaisiin. Google Forms kyselyymme vastasi 18 oppilasta, jotka kaikki ovat samalla luokalla. Tutkimme oppilaiden käsityksiä fenomenografisella lähestymistavalla.
Tutkimamme kuudennen luokan oppilailla on monipuolinen käsitys niin arviointi menetelmistä kuin arvioinnin käyttötarkoituksesta. He näkevät arvioinnin niin oppilaiden kuin opettajan työkaluna sekä korostavat opettajan roolia reiluna arvioijana. Epäreiluuden tunteita arvioinnissa aiheuttavat tilanteet, joissa arviointi kriteerit ovat epäselviä tai oma suoriutuminen ei vastaa omia odotuksia.
Oppilaiden käsitykset vaativat edelleen lisätutkimusta, mutta peruskoulun arviointi vaikuttaisi olevan oikeilla jäljillä oppilaisen oppimista tukevan arvioinnin kanssa. Osalla oppilaista on jo hyvinkin selkeä käsitys arvioinnin tehtävistä ja arvioinnin merkityksestä oppilaan omana työkaluna. Aineistossamme ja aiemmissa tutkimuksissa on ollut myös paljon epävarmoja tai ympäripyöreitä vastauksia arviointiin liittyen. Opettajien tulisi siis edelleen panostaa arvioinnista kertomiseen, jotta oppilaiden tietämys arvioinnin suhteen kattaisi koko ryhmän.
Tutkimuksemme kohdistuu kuudennen luokan oppilaisiin. Google Forms kyselyymme vastasi 18 oppilasta, jotka kaikki ovat samalla luokalla. Tutkimme oppilaiden käsityksiä fenomenografisella lähestymistavalla.
Tutkimamme kuudennen luokan oppilailla on monipuolinen käsitys niin arviointi menetelmistä kuin arvioinnin käyttötarkoituksesta. He näkevät arvioinnin niin oppilaiden kuin opettajan työkaluna sekä korostavat opettajan roolia reiluna arvioijana. Epäreiluuden tunteita arvioinnissa aiheuttavat tilanteet, joissa arviointi kriteerit ovat epäselviä tai oma suoriutuminen ei vastaa omia odotuksia.
Oppilaiden käsitykset vaativat edelleen lisätutkimusta, mutta peruskoulun arviointi vaikuttaisi olevan oikeilla jäljillä oppilaisen oppimista tukevan arvioinnin kanssa. Osalla oppilaista on jo hyvinkin selkeä käsitys arvioinnin tehtävistä ja arvioinnin merkityksestä oppilaan omana työkaluna. Aineistossamme ja aiemmissa tutkimuksissa on ollut myös paljon epävarmoja tai ympäripyöreitä vastauksia arviointiin liittyen. Opettajien tulisi siis edelleen panostaa arvioinnista kertomiseen, jotta oppilaiden tietämys arvioinnin suhteen kattaisi koko ryhmän.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]