Sosiaalityön asiantuntijuus oppilashuoltotyössä – kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Planting, Riikka (2022)
Planting, Riikka
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061546910
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061546910
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli vastata seuraaviin tutkimuskysymyksiin: millaista tutkimusta Suomessa on tehty sosiaalityön asiantuntijuudesta oppilashuoltotyössä, ja millaisena sosiaalityön asiantuntijuus ilmenee oppilashuoltotyön tutkimuksessa? Lähdin selvittämään vastausta tutkimuskysymyksiini kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla ja analysoimalla kirjallisuushauista saatua aineistoa teemoittelun keinoin. Taustoitin aihetta määrittelemällä ensin sosiaalityön asiantuntijuutta yleensä ja sen jälkeen koulun sosiaali-työn asiantuntijuutta oppilashuollossa.
Kuvailevassa kirjallisuuskatsauksessa aineistoa hankitaan systemaattisella haulla tieto-kannoista. Määrittelin hakulausekkeen, sisäänotto- ja poissulkukriteerit ja rajasin haun niiden mukaan. Kuvasin aineiston haun tarkasti, ja perustelin haun ulkopuolelta ottamani aineistot perusteellisesti, kuten menetelmä vaatii. Haun perusteella sain vastauksen ensimmäiseen tutkimuskysymykseeni: tutkimusta, erityisesti tieteellistä vertaisarvioitua tutkimusta, aiheesta on tehty vähän. Lopulliseen aineistooni jäi yhteensä 14 viitettä, joiden analyysia jatkoin teemoittelun avulla.
Teemoittelu nosti aineistosta pääteeman kokonaisvaltaisuus ja neljä alateemaa: monialaisuus/moniammatillisuus, psykososiaalinen työ, ennaltaehkäisevä työ ja rakenteellinen työ. Koulun sosiaalityö ilmenee kokonaisvaltaisena työnä, jossa suuressa roolissa on monia-lainen- ja moniammatillinen toimiminen. Koulun sosiaalityön asiantuntijuus ilmenee myös yksilöllisessä ja yhteisöllisessä oppilashuoltotyössä. Yksilöllinen työ on usein psykososiaalista ja sitä tehdään yhdessä oppilaan tai oppilaan ja hänen huoltajiensa kanssa. Yhteisöllisen oppilashuoltotyön tarkoitus on ennaltaehkäisevyys, mitä oppilashuoltolaki myös painottaa koulun sosiaalityön pääasialliseksi tehtäväksi. Ennaltaehkäisevä ja rakenteellinen sosiaalityö ovat sosiaalityön asiantuntijuuden ilmenemismuotoja sekä yksilöllisessä, että yhteisöllisessä oppilashuoltotyössä.
Kuvailevassa kirjallisuuskatsauksessa aineistoa hankitaan systemaattisella haulla tieto-kannoista. Määrittelin hakulausekkeen, sisäänotto- ja poissulkukriteerit ja rajasin haun niiden mukaan. Kuvasin aineiston haun tarkasti, ja perustelin haun ulkopuolelta ottamani aineistot perusteellisesti, kuten menetelmä vaatii. Haun perusteella sain vastauksen ensimmäiseen tutkimuskysymykseeni: tutkimusta, erityisesti tieteellistä vertaisarvioitua tutkimusta, aiheesta on tehty vähän. Lopulliseen aineistooni jäi yhteensä 14 viitettä, joiden analyysia jatkoin teemoittelun avulla.
Teemoittelu nosti aineistosta pääteeman kokonaisvaltaisuus ja neljä alateemaa: monialaisuus/moniammatillisuus, psykososiaalinen työ, ennaltaehkäisevä työ ja rakenteellinen työ. Koulun sosiaalityö ilmenee kokonaisvaltaisena työnä, jossa suuressa roolissa on monia-lainen- ja moniammatillinen toimiminen. Koulun sosiaalityön asiantuntijuus ilmenee myös yksilöllisessä ja yhteisöllisessä oppilashuoltotyössä. Yksilöllinen työ on usein psykososiaalista ja sitä tehdään yhdessä oppilaan tai oppilaan ja hänen huoltajiensa kanssa. Yhteisöllisen oppilashuoltotyön tarkoitus on ennaltaehkäisevyys, mitä oppilashuoltolaki myös painottaa koulun sosiaalityön pääasialliseksi tehtäväksi. Ennaltaehkäisevä ja rakenteellinen sosiaalityö ovat sosiaalityön asiantuntijuuden ilmenemismuotoja sekä yksilöllisessä, että yhteisöllisessä oppilashuoltotyössä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4573]