Etäopiskelu ja ammatillisen kasvun kokemukset matkailualan koulutuksessa
Akkanen, Mirva (2022)
Akkanen, Mirva
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061647018
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061647018
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on ammatillisen kasvun mahdollistuminen toisen asteen matkailualan ammatillisessa koulutuksessa etäopintojen aikana. Covid-19-pandemia keskeytti opinnot kaikilla asteilla Suomessa keväällä 2020. Oppilaitokset siirtyivät nopeasti toinen toistaan seuraaville etäopetusjaksoille. Pandemia vaikutti erityisen voimakkaasti matkailualaan, sillä kaikenlainen matkustaminen kiellettiin. Varsinainen tutkimuskysymys onkin, Miten etäopiskelujaksot ovat vaikuttaneet opiskelijan kehittymiseen matkailualan ammattilaiseksi?
Tutkimus toteutettiin Giorgin fenomenologisen tutkimusmetodin avulla. Viisi vaiheinen metodi nojaa fenomenologiseen deskriptioon sekä reduktioon, joka muodostuu muuntelusta ja sulkeistamisesta. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla viittä Lapin koulutuskeskus REDUn matkailualan opiskelijaa. Haastatteluaineistoista luotiin yksilökohtaiset merkitysverkostot ja niistä edelleen yleinen merkitysverkosto.
Ammatillista kasvua ja kehittymistä koetaan myös etäopintojen aikana. Opiskelijat ovat kyenneet reflektoimaan oppimaansa ja työskentelyään, vaikka kokivat sen vaikeampana etäopintojaksoilla. Yhteisöllisyyden toteutumisessa on puutteita eikä ryhmän läsnäoloa tunnettu etäopinnoissa. Tähän voitaisiin vaikuttaa pitämällä kameroita päällä ja kannustamalla opiskelijoita keskustelemaan. Pienryhmätyöskentely on kuitenkin tuonut opintoihin mielekkyyttä ja auttanut ryhmään kuulumisen tunteen kokemisessa. Jatkossa aihetta voitaisiin käsitellä opettajan, etäryhmädynamiikan ja käytännön alojen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin Giorgin fenomenologisen tutkimusmetodin avulla. Viisi vaiheinen metodi nojaa fenomenologiseen deskriptioon sekä reduktioon, joka muodostuu muuntelusta ja sulkeistamisesta. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla viittä Lapin koulutuskeskus REDUn matkailualan opiskelijaa. Haastatteluaineistoista luotiin yksilökohtaiset merkitysverkostot ja niistä edelleen yleinen merkitysverkosto.
Ammatillista kasvua ja kehittymistä koetaan myös etäopintojen aikana. Opiskelijat ovat kyenneet reflektoimaan oppimaansa ja työskentelyään, vaikka kokivat sen vaikeampana etäopintojaksoilla. Yhteisöllisyyden toteutumisessa on puutteita eikä ryhmän läsnäoloa tunnettu etäopinnoissa. Tähän voitaisiin vaikuttaa pitämällä kameroita päällä ja kannustamalla opiskelijoita keskustelemaan. Pienryhmätyöskentely on kuitenkin tuonut opintoihin mielekkyyttä ja auttanut ryhmään kuulumisen tunteen kokemisessa. Jatkossa aihetta voitaisiin käsitellä opettajan, etäryhmädynamiikan ja käytännön alojen näkökulmasta.
Kokoelmat
- Pro gradut [4081]