Kielikäsitys 6. luokan englannin tehtäväkirjassa
Virrankari, Heli (2022)
Virrankari, Heli
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061647027
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061647027
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma on oppikirjatutkimus, jossa tarkastellaan millainen kielikäsitys on havaittavissa 6. luokan englannin tehtäväkirjassa, sekä millaisena kielitaidon osa-alueet tehtäväkirjassa ilmenevät. Tutkimuksen aineisto koostuu Sanoma Pron kustantamasta 6. luokan englannin opetukseen tarkoitetusta Let’s Go! 6 -oppimateriaalisarjan tehtäväkirjasta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kielen oppimisen käsityksistä, eritoten Eurooppalaisen viitekehyksen mukaan määritellyistä kielitaidon osa-alueista sekä formalistisesta ja funktionaalisesta kielikäsityksestä. Tutkimus on monimenetelmäinen mixed methods -tutkimus, joka on toteutettu laadullisen sisällönanalyysin menetelmin sisältäen lisäksi aineiston kvantifiointia. Tehtäväkirjan tehtävät on luokiteltu kielitaidon osa-alueiden mukaisesti ja niistä on etsitty eri kielikäsityksiin viittaavia piirteitä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Let’s Go! 6 -tehtäväkirjan tehtävät ovat yhdistelmä sekä formalistista että funktionaalista kielikäsitystä painottuen enemmän formalistiseen suuntaan. Formalistinen kielikäsitys on havaittavissa etenkin runsaana kielen rakenteiden harjoitteluna sekä kirjan pääsääntöisesti deduktiivisena etenemistapana sääntöjen opiskelusta kohti tehtävien tekemistä. Funktionaalisuus näkyy etenkin vuorovaikutukseen ohjaavien tehtävien määrässä, vaikka osa kommunikointitaitoja harjoittavista tehtävistä ei täysin vastaa funktionaalisen kielikäsityksen mukaista opetusta.
Huomioitavaa on, että tutkimus koskee vain yhtä kielten oppikirjaa, jolloin tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä. Oppimateriaalipaketit ovat tänä päivänä varsin runsaita, joten esimerkiksi sähköisen aineiston mukaan ottaminen tutkimukseen voisi laajentaa näkemystä kielikäsityksestä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kielen oppimisen käsityksistä, eritoten Eurooppalaisen viitekehyksen mukaan määritellyistä kielitaidon osa-alueista sekä formalistisesta ja funktionaalisesta kielikäsityksestä. Tutkimus on monimenetelmäinen mixed methods -tutkimus, joka on toteutettu laadullisen sisällönanalyysin menetelmin sisältäen lisäksi aineiston kvantifiointia. Tehtäväkirjan tehtävät on luokiteltu kielitaidon osa-alueiden mukaisesti ja niistä on etsitty eri kielikäsityksiin viittaavia piirteitä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Let’s Go! 6 -tehtäväkirjan tehtävät ovat yhdistelmä sekä formalistista että funktionaalista kielikäsitystä painottuen enemmän formalistiseen suuntaan. Formalistinen kielikäsitys on havaittavissa etenkin runsaana kielen rakenteiden harjoitteluna sekä kirjan pääsääntöisesti deduktiivisena etenemistapana sääntöjen opiskelusta kohti tehtävien tekemistä. Funktionaalisuus näkyy etenkin vuorovaikutukseen ohjaavien tehtävien määrässä, vaikka osa kommunikointitaitoja harjoittavista tehtävistä ei täysin vastaa funktionaalisen kielikäsityksen mukaista opetusta.
Huomioitavaa on, että tutkimus koskee vain yhtä kielten oppikirjaa, jolloin tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä. Oppimateriaalipaketit ovat tänä päivänä varsin runsaita, joten esimerkiksi sähköisen aineiston mukaan ottaminen tutkimukseen voisi laajentaa näkemystä kielikäsityksestä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]