Luokanopettajien saamelaistietous ja kokemukset saamelaiskulttuurin huomioimisesta opetuksessa – näkökulmia Rovaniemeltä
Kukkola, Roosa (2022)
Kukkola, Roosa
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061647104
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061647104
Tiivistelmä
Tutkimuksessa otetaan selvää, millainen on rovaniemeläisten luokanopettajien saamelaistietous ja miten he huomioivat saamelaiskulttuuria työssään. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten koettu saamelaistietous vaikuttaa käytännön kokemuksiin.
Tutkimus edustaa fenomenografista tapaustutkimusta, jossa on keskiössä Rovaniemellä työskentelevien luokanopettajien subjektiiviset kokemukset. Aineisto kerättiin strukturoidulla lomakehaastattelulla, johon vastasi kahdeksan luokanopettajaa. Lomakehaastattelu suoritettiin etänä, joten osallistujat saivat säilyttää anonymiteettinsä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti.
Tulokset osoittavat, että rovaniemeläisten luokanopettajien saamelaistietous on heikkoa. Se koetaan suurimpana haasteena saamelaiskulttuuriin liittyvässä opetuksessa. Yksittäisen oppilaan kulttuuri-identiteetin tukemisessa siitä ei kuitenkaan ole haittaa. Saamelaisuutta käsitellään luokassa vain pintapuolisesti, mutta luokanopettajat haluaisivat huomioida kulttuuria laajemminkin opetuksessa. Luokanopettajat arvostavat saamelaista kulttuuria ja ovat kiinnostuneita tietämään siitä lisää.
Luokanopettajien saamelaistietoutta tulisi vahvistaa jo luokanopettajakoulutuksessa. Myös perusopetuksen opetussuunnitelmaan tulisi tehdä muutoksia, jotta saamelaisuutta voisi sisällyttää opetukseen enemmän ja luonnollisesti. Lisäksi luokanopettajat tarvitsevat tuekseen lisää opetusmateriaalia ja oppimisympäristöjä. Näin he voisivat lisätä oppilaidensa saamelaistietoutta ja samalla kohentaa saamelaisten oppilaiden minäkuvaa.
Tutkimus edustaa fenomenografista tapaustutkimusta, jossa on keskiössä Rovaniemellä työskentelevien luokanopettajien subjektiiviset kokemukset. Aineisto kerättiin strukturoidulla lomakehaastattelulla, johon vastasi kahdeksan luokanopettajaa. Lomakehaastattelu suoritettiin etänä, joten osallistujat saivat säilyttää anonymiteettinsä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti.
Tulokset osoittavat, että rovaniemeläisten luokanopettajien saamelaistietous on heikkoa. Se koetaan suurimpana haasteena saamelaiskulttuuriin liittyvässä opetuksessa. Yksittäisen oppilaan kulttuuri-identiteetin tukemisessa siitä ei kuitenkaan ole haittaa. Saamelaisuutta käsitellään luokassa vain pintapuolisesti, mutta luokanopettajat haluaisivat huomioida kulttuuria laajemminkin opetuksessa. Luokanopettajat arvostavat saamelaista kulttuuria ja ovat kiinnostuneita tietämään siitä lisää.
Luokanopettajien saamelaistietoutta tulisi vahvistaa jo luokanopettajakoulutuksessa. Myös perusopetuksen opetussuunnitelmaan tulisi tehdä muutoksia, jotta saamelaisuutta voisi sisällyttää opetukseen enemmän ja luonnollisesti. Lisäksi luokanopettajat tarvitsevat tuekseen lisää opetusmateriaalia ja oppimisympäristöjä. Näin he voisivat lisätä oppilaidensa saamelaistietoutta ja samalla kohentaa saamelaisten oppilaiden minäkuvaa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4083]