Taide ja taito : Kuvataiteen ja käsityön integraatio Hakasen perheen lasten koulutöissä 1920-luvulla
Karvanen, Emilia (2022-06-16)
Karvanen, Emilia
Lapin yliopisto
16.06.2022
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061647215
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061647215
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin sitä, kuinka kuvataiteen ja käsityön integraatio näkyy Hakasen perheen lasten arkiston kuvataiteen koulutöissä. Tutkielmassani asetan Hakasen perheen lasten arkiston koulutyöt 1920-luvulla Styluksen julkaisuissa käydyn aikalaiskeskustelun ja piirustuksen opetuksen oppaiden rinnalle, ja pyrin näin avaamaan kuvataiteen ja käsityön integraation tilaa kentällä sekä julkisessa keskustelussa arkiston koulutöiden tekoaikana. Tutkielmani on hermeneuttiseen perinteeseen asettuva laadullinen tutkimus, jota lähestyn mikrohistoriallisesta näkökulmasta. Teoreettisena viitekehyksenä tutkielmassani toimii kuvataidekasvatuksen historian tutkimus, ja aineistoinani Hakasen perheen lasten arkisto ja Stylus -lehden julkaisut 1920-luvulta.
Tutkielmani tuloksissa näkyvät erot julkisen keskustelun ja kentän välillä. Hakasen perheen lasten koulutöissä näkyi kuvataiteen ja käsityön integraatiota piirustuksen opetuksen oppaiden kuvailemina tehtävätyyppeinä. Sen sijaan selkeästi todettavia aikalaiskeskustelun vaikutteita ei ollut aineistosta löydettävissä. Kouluaineina käsityö ja piirustus olivat jossakin määrin toisiaan tukevia, mutta viitteitä aikalaiskeskustelussa vaaditusta integraation syventämisestä ja jopa aineiden yhdistämisestä ei löytynyt. Tutkielmani tulokset auttavat syventämään ymmärrystä kuvataidekasvatuksen historiasta sekä antamaan uutta näkökulmaa nykypäivän käsityön ja kuvataiteen integraatiolle sekä kuvataiteen integraatiolle yleensä.
Tutkielmani tuloksissa näkyvät erot julkisen keskustelun ja kentän välillä. Hakasen perheen lasten koulutöissä näkyi kuvataiteen ja käsityön integraatiota piirustuksen opetuksen oppaiden kuvailemina tehtävätyyppeinä. Sen sijaan selkeästi todettavia aikalaiskeskustelun vaikutteita ei ollut aineistosta löydettävissä. Kouluaineina käsityö ja piirustus olivat jossakin määrin toisiaan tukevia, mutta viitteitä aikalaiskeskustelussa vaaditusta integraation syventämisestä ja jopa aineiden yhdistämisestä ei löytynyt. Tutkielmani tulokset auttavat syventämään ymmärrystä kuvataidekasvatuksen historiasta sekä antamaan uutta näkökulmaa nykypäivän käsityön ja kuvataiteen integraatiolle sekä kuvataiteen integraatiolle yleensä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4089]