Haasteita, motivaation lähteitä ja moninaisia työtehtäviä : Tutkielma kuvataidekasvatuksen opiskelijoiden ja kuvataiteen opettajien mielikuvista yläkoulun kuvataideopettajan työstä
Stigell, Helena (2022)
Stigell, Helena
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061647224
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061647224
Tiivistelmä
Tämän tutkielman keskiössä ovat mielikuvat yläkoulun kuvataideopettajan työstä. Tutkielmassa tarkastelen, millaiseksi kuvataidekasvatuksen opiskelijat ja opettajat hahmottavat yläkoulun kuvataideopettajan työn ja muuttuvatko opiskelijoiden mielikuvat opintojen edetessä vastaamaan yläkoulun kuvataideopettajina työskentelevien käsitystä työstä.
Mielikuvat opettajan työstä eivät aina vastaa todellisuutta, vaan opettajan työ on usein ajateltua monimuotoisempaa ja vaatii opettajalta monenlaisia taitoja. Opettajaopiskelijan ammatillisen kehityksen myötä opiskelija kasvaa kohti opettajuutta ja mielikuva opettajan työstä sekä koulun arkitodellisuudesta täsmentyy.
Tutkielmani kiinnittyy osaksi laadullista tutkimusperinnettä, mutta sisältää myös kvantitatiivisen ja vertailevan tutkimuksen piirteitä. Tutkielman aineisto on kerätty kyselylomakkeen avulla kolmelta eri vastaajaryhmältä. Tutkielman tutkimusmenetelmänä käytän sisällönanalyysia ja luokittelun jälkeen kvantifioin aineiston vertaillakseni vastaajaryhmien vastauksia.
Yläkoulun kuvataideopettajan työnkuvan nähtiin rakentuvan monista eri työtehtävistä, haasteista ja motivoivista tekijöistä. Mielikuvat tarkentuivat opintojen edetessä ja muuttuivat kohti opettajina toimivien mielikuvia työajan ja työtehtävistä opetuksen, viestinnän, oppilastöihin liittyvien työtehtävien, valmistelun ja suunnittelun, arvioinnin, ruokailun ja valvontojen osalta. Mielikuvat muuttuivat kohti opettajavastaajien näkemystä etenkin opetustilanteessa toimimiseen liitettyjen haasteiden, mutta myös motivaation lähteiksi miellettyjen oppilaiden ja työyhteisön osalta.
Tutkielman tulosten ja aihepiirin kirjallisuuden perusteella vaikuttaa siltä, että mielikuvan
muuttumiseen ovat yhteydessä opintojen aikana kertynyt tieto ja kokemukset opettajan työtodellisuudesta. Mielikuvan rakentuessa opettajan ammatillisen identiteetin ja käyttöteorian varaan on todennäköistä, että näiden muutos opintojen aikana muovaa myös mielikuvaa yläkoulun kuvataideopettajan työstä. Tutkielman tulokset ovat hyödyllisiä erityisesti kuvataidekasvatuksen koulutusohjelman kehitystyön näkökulmasta.
Mielikuvat opettajan työstä eivät aina vastaa todellisuutta, vaan opettajan työ on usein ajateltua monimuotoisempaa ja vaatii opettajalta monenlaisia taitoja. Opettajaopiskelijan ammatillisen kehityksen myötä opiskelija kasvaa kohti opettajuutta ja mielikuva opettajan työstä sekä koulun arkitodellisuudesta täsmentyy.
Tutkielmani kiinnittyy osaksi laadullista tutkimusperinnettä, mutta sisältää myös kvantitatiivisen ja vertailevan tutkimuksen piirteitä. Tutkielman aineisto on kerätty kyselylomakkeen avulla kolmelta eri vastaajaryhmältä. Tutkielman tutkimusmenetelmänä käytän sisällönanalyysia ja luokittelun jälkeen kvantifioin aineiston vertaillakseni vastaajaryhmien vastauksia.
Yläkoulun kuvataideopettajan työnkuvan nähtiin rakentuvan monista eri työtehtävistä, haasteista ja motivoivista tekijöistä. Mielikuvat tarkentuivat opintojen edetessä ja muuttuivat kohti opettajina toimivien mielikuvia työajan ja työtehtävistä opetuksen, viestinnän, oppilastöihin liittyvien työtehtävien, valmistelun ja suunnittelun, arvioinnin, ruokailun ja valvontojen osalta. Mielikuvat muuttuivat kohti opettajavastaajien näkemystä etenkin opetustilanteessa toimimiseen liitettyjen haasteiden, mutta myös motivaation lähteiksi miellettyjen oppilaiden ja työyhteisön osalta.
Tutkielman tulosten ja aihepiirin kirjallisuuden perusteella vaikuttaa siltä, että mielikuvan
muuttumiseen ovat yhteydessä opintojen aikana kertynyt tieto ja kokemukset opettajan työtodellisuudesta. Mielikuvan rakentuessa opettajan ammatillisen identiteetin ja käyttöteorian varaan on todennäköistä, että näiden muutos opintojen aikana muovaa myös mielikuvaa yläkoulun kuvataideopettajan työstä. Tutkielman tulokset ovat hyödyllisiä erityisesti kuvataidekasvatuksen koulutusohjelman kehitystyön näkökulmasta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4416]