Viini esteettisenä kokemuksena
Junni, Heta (2022)
Junni, Heta
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061747291
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061747291
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoitus on etsiä vastausta kysymykseen, miten viini koetaan esteettisenä elämyksenä? Viini on toisaalta arkinen maataloustuote, toisaalta taidetta ja nautintoaine. Lähestyn kysymystä vertaamalla viiniä taideteokseen.
Tutkimusmenetelmäni on semiotiikka, jolla analysoin viinissä olevia merkkejä. Tutkimus etenee konstruktiivisen tutkimusmallin mukaisesti. Tavoitteeni on löytää viinille yksinkertainen tulkintamenetelmä, jolla alkolainen myyjä voi laajentaa osaamistaan ja tuoda tarinallisuutta myyntityöhön.
Semiotiikkaa käytetään usein taiteen tulkinnassa ja käytin Peircen semiotiikkaan pohjautuvaa kolmivaiheista menetelmää, jolla analysoin esimerkkiviinin.
Viiniin esteettisen elämykseen pätevät samat kriteerit, kuin taiteeseen. Esteettinen kokemus on aina subjektiivinen, esteettinen elämys herättää tunteita ja vaatii aistiherkkyyttä. Esteettinen asenne ei huomioi rahallista arvoa ja esteettisestä kokemuksesta voi nauttia myös ilman analysointia.
Tutkimuksen jatkokehityksenä loin yksinkertaisen, semioottiseen ajatteluun perustuvan mallin, jolla viinistä, pullosta ja etiketistä on helppo etsiä merkkejä, analysoida ja sanallistaa niitä. Myyjä muuttaa viinin merkit tarinaksi.
Tutkimusmenetelmäni on semiotiikka, jolla analysoin viinissä olevia merkkejä. Tutkimus etenee konstruktiivisen tutkimusmallin mukaisesti. Tavoitteeni on löytää viinille yksinkertainen tulkintamenetelmä, jolla alkolainen myyjä voi laajentaa osaamistaan ja tuoda tarinallisuutta myyntityöhön.
Semiotiikkaa käytetään usein taiteen tulkinnassa ja käytin Peircen semiotiikkaan pohjautuvaa kolmivaiheista menetelmää, jolla analysoin esimerkkiviinin.
Viiniin esteettisen elämykseen pätevät samat kriteerit, kuin taiteeseen. Esteettinen kokemus on aina subjektiivinen, esteettinen elämys herättää tunteita ja vaatii aistiherkkyyttä. Esteettinen asenne ei huomioi rahallista arvoa ja esteettisestä kokemuksesta voi nauttia myös ilman analysointia.
Tutkimuksen jatkokehityksenä loin yksinkertaisen, semioottiseen ajatteluun perustuvan mallin, jolla viinistä, pullosta ja etiketistä on helppo etsiä merkkejä, analysoida ja sanallistaa niitä. Myyjä muuttaa viinin merkit tarinaksi.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]