Reagoi tähän: Toimijuuksien sisällönanalyysi sosiaalisen median kiusaamisaiheisissa keskusteluissa
Back, Serena (2022-06-17)
Back, Serena
Lapin yliopisto
17.06.2022
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061747801
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061747801
Tiivistelmä
Koulukiusaaminen koskettaa lukuisia yksilöitä sukupolvesta toiseen. Sosiaalinen media loi sille uuden väylän ja laajensi ilmiön vaikutusmahdollisuudet koulupihan rajojen yli. Mutta millaisia tunteita sekä ajatuksia koulukiusaaminen ilmiönä ja aiheena herättää sosiaalisen median käyttäjissä? Tässä pro gradu -tutkielmassani otan tarkasteluun tunnetun sosiaalisen median alustan, Facebookin ja sen sisältöön kuuluvan Puskaradio Helsinki-sivuston ja selvitän, millaisia toimijuuksia kyseisen alustan koulukiusaamisaiheisissa keskusteluissa esiintyy. Tutkimukseni on kvalitatiivinen ja tutkimusmetodina käytän aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset paljastavat neljä eri toimijaryhmää: Asiapitoiset, toiveikkaat, muutosta vaativat ja etäällä pysyvät toimijat. Näistä toimijoista muutosta vaativien ryhmä on voimakkain, sitä seuraavana tulevat asiapitoiset toimijat. Tiedon ja muutoksen tarve on siis suuri sosiaalisen median käyttäjillä koulukiusaamisilmiön suhteen. Tutkimustuloksia ja käyttäjien tarjoamia ideoita voidaan käyttää hyödyksi etsiessä keinoja koulukiusaamisen ehkäisyyn ja kiusaamisen uhrien tukemiseen.
Tutkimustulokset paljastavat neljä eri toimijaryhmää: Asiapitoiset, toiveikkaat, muutosta vaativat ja etäällä pysyvät toimijat. Näistä toimijoista muutosta vaativien ryhmä on voimakkain, sitä seuraavana tulevat asiapitoiset toimijat. Tiedon ja muutoksen tarve on siis suuri sosiaalisen median käyttäjillä koulukiusaamisilmiön suhteen. Tutkimustuloksia ja käyttäjien tarjoamia ideoita voidaan käyttää hyödyksi etsiessä keinoja koulukiusaamisen ehkäisyyn ja kiusaamisen uhrien tukemiseen.
Kokoelmat
- Pro gradut [3939]