Tunnevaikutelmien muuntuminen kuvaksi kuvanrakentamisen prosessissa
Littow, Marianne (2022)
Littow, Marianne
Lapin yliopisto
2022
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062047876
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062047876
Tiivistelmä
Aineistolähtöisessä tutkielmassa tarkastellaan tunnevaikutusten muuntumista kuvaksi kuvanrakentamisen prosessissa. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoutta ja ymmärrystä aiheesta.
Tutkielmaan kuuluu taiteellinen osuus. Aineisto koostuu neljästä akvarelli-, sekatekniikka- ja öljyvärimaalauksesta. Akvarellimaalaus Estradilla valmistui keväällä 2021. Se oli esillä Suomen Akvarellitaiteen yhdistys ry:n vuosinäyttelyssä samana keväänä. Sekatekniikkateos Kylmän kosketus valmistui syksyllä 2018. Maalaus oli esillä Pyhä(tunturi) -yhteisnäyttelyssä Arktikumissa keväällä 2019. Aineiston kaksi öljyväriteosta
Salaisuus ja Sinun kukkasi pohjautuvat saman nimisiin Sama Harmajan runoihin. Teokset valmistuivat syksyllä 2015 ja olivat esillä samana syksynä Tunnetiloista värein -näyttelyssä Oulun ammattikorkeakoulussa Galleria O:ssa.
Aineiston analysointimenetelmänä käytetään kvalitatiivista analyysia. Kvalitatiivisessa analyysissa ilmeni, että pitkä tutkimusvaihe mahdollistaa nopeat ja onnistuneet intuitiiviset kuvanrakentamisen prosessit. Pitkä tutkimusvaihe näkyy teoksissa myös astrahoitumisena. Spontaani pohjamaalaus lisää maalauksiin tarinankerronnallisesti tärkeitä ja yllättäviä elementtejä.
Tutkielmassa luodaan kuvanrakentamisen prosessimalli, joka pohjautuu toiminnoissaan Mary-Anne Macen ja Tony Wardin taiteellisen prosessin malliin (2002). Prosessimallin muoto mukailee Dan Nesslerin tuplatimanttia (2016). Näkökulma on toimintokeskeinen. Mallin avulla tehty analyysi osoittaa, että taiteelliset prosessit noudattavat ainakin yksilötasolla jonkilaista kaavaa. Prosessimallin avulla hankalasti analysoitavat kognitiiviset prosessit paikantuvat. Analyysi paljastaa myös seikat, jotka vaatisivat vielä huomioimista. Prosessimallia ei ole tarkoitus käyttää taiteellisessa työskentelyssa, mutta se helpottaa taiteellista tutkimusta.
Tutkielmaan kuuluu taiteellinen osuus. Aineisto koostuu neljästä akvarelli-, sekatekniikka- ja öljyvärimaalauksesta. Akvarellimaalaus Estradilla valmistui keväällä 2021. Se oli esillä Suomen Akvarellitaiteen yhdistys ry:n vuosinäyttelyssä samana keväänä. Sekatekniikkateos Kylmän kosketus valmistui syksyllä 2018. Maalaus oli esillä Pyhä(tunturi) -yhteisnäyttelyssä Arktikumissa keväällä 2019. Aineiston kaksi öljyväriteosta
Salaisuus ja Sinun kukkasi pohjautuvat saman nimisiin Sama Harmajan runoihin. Teokset valmistuivat syksyllä 2015 ja olivat esillä samana syksynä Tunnetiloista värein -näyttelyssä Oulun ammattikorkeakoulussa Galleria O:ssa.
Aineiston analysointimenetelmänä käytetään kvalitatiivista analyysia. Kvalitatiivisessa analyysissa ilmeni, että pitkä tutkimusvaihe mahdollistaa nopeat ja onnistuneet intuitiiviset kuvanrakentamisen prosessit. Pitkä tutkimusvaihe näkyy teoksissa myös astrahoitumisena. Spontaani pohjamaalaus lisää maalauksiin tarinankerronnallisesti tärkeitä ja yllättäviä elementtejä.
Tutkielmassa luodaan kuvanrakentamisen prosessimalli, joka pohjautuu toiminnoissaan Mary-Anne Macen ja Tony Wardin taiteellisen prosessin malliin (2002). Prosessimallin muoto mukailee Dan Nesslerin tuplatimanttia (2016). Näkökulma on toimintokeskeinen. Mallin avulla tehty analyysi osoittaa, että taiteelliset prosessit noudattavat ainakin yksilötasolla jonkilaista kaavaa. Prosessimallin avulla hankalasti analysoitavat kognitiiviset prosessit paikantuvat. Analyysi paljastaa myös seikat, jotka vaatisivat vielä huomioimista. Prosessimallia ei ole tarkoitus käyttää taiteellisessa työskentelyssa, mutta se helpottaa taiteellista tutkimusta.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]