Have children’s drawings changed? A look at children’s human figure drawings and perspective drawing in 2021/2022.
Bencomo, Sandra (2022)
Bencomo, Sandra
Lapin yliopisto
2022
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062047886
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062047886
Tiivistelmä
Tässä Pro gradu -tutkielmassa tutkin, ovatko lasten piirustukset muuttuneet niistä ajoista, kun taiteellisen kehittymisen vaiheteoriat ensin käsitteellistettiin. Genovese oli tutkinut samanlaista kysymystä aiemmin lasten ihmispiirrostestien kohdalla, ja hän oli havainnut niissä pisteiden nousun. Hän ehdotti, että koska näillä testeillä on yhteys kognitiivisiin ajattelutaitoihin, jos lapset ajattelevat abstraktimmin aiemmin, niin he kenties myös piirtäisivät kuvia perspektiivissä aiemmin.
Tutkin kolmea asiaa tässä Pro gradu -tutkielmassa. Ensin tutkin, oliko ihmispiirrostesteillä yhteyttä perspektiivipiirtämisen. Toiseksi tutkin, olivatko lasten pisteet nousseet ihmispiirrostesteissä. Tätä kysymystä valitsin Harriksen ja Goodenoughin Draw-A-Man-testin (Piirrä mies -testi), joka oli standardisoitu 1950-luvulta saaduilla pisteillä. Vertailin tuloksiani tähän standardisointiin. Kolmanneksi tutkin, piirsivätkö lapset perspektiivissä nuorempana kuin aiemmin, vertaamalla tuloksia Littletonin 1980-luvulla tekemiin perspektiivitesteihin. Vertailin tilastoja kvantitatiivisilla menetelmillä. Lasten iät olivat samat omassa otoksessani ja otoksissa, joihin vertailin. Suurin otokseni sisälsi 5–8-vuotiaita lapsia.
Tulokset eivät tukeneet yhteyttä ihmispiirrostestien ja perspektiivipiirtämisen välillä. Harris-Goodenough Draw-A-Man-testin ja peittävyyttä mittaavan perspektiivitestin välillä oli pieni yhteys. Tämä voi selittyä sillä, että Draw-A-Man-testi mittaa joissakin kohdissa myös peittävyyttä. Siten tämä ei ole vahva todiste siitä, että jokin abstraktimpi piirre, kuten kognitiivinen ajattelutaito, ajaisi tuloksia molemmissa testeissä.
Tulokset Harris-Goodenough Draw-A-Man-testissä eivät olleet nousseet, vaan olivat erittäin samankaltaisia 1950-luvun tuloksien kanssa. Tyttöjen ja poikien tulokset osoittivat kuitenkin suurempaa eriytymistä. Peittävyyttä mittaavien testien välillä löytyi vain keskikokoinen ero 2021/2022 ja 1980-luvun tulosten välillä. Lasten piirustuksissa ei näkynyt mitään piirustustapaa, joka olisi vallannut lasten piirustukset. Tulokset sen sijaan korostavat, että lasten piirustuksissa löytyy monenlaisia ilmaisutapoja.
Tutkin kolmea asiaa tässä Pro gradu -tutkielmassa. Ensin tutkin, oliko ihmispiirrostesteillä yhteyttä perspektiivipiirtämisen. Toiseksi tutkin, olivatko lasten pisteet nousseet ihmispiirrostesteissä. Tätä kysymystä valitsin Harriksen ja Goodenoughin Draw-A-Man-testin (Piirrä mies -testi), joka oli standardisoitu 1950-luvulta saaduilla pisteillä. Vertailin tuloksiani tähän standardisointiin. Kolmanneksi tutkin, piirsivätkö lapset perspektiivissä nuorempana kuin aiemmin, vertaamalla tuloksia Littletonin 1980-luvulla tekemiin perspektiivitesteihin. Vertailin tilastoja kvantitatiivisilla menetelmillä. Lasten iät olivat samat omassa otoksessani ja otoksissa, joihin vertailin. Suurin otokseni sisälsi 5–8-vuotiaita lapsia.
Tulokset eivät tukeneet yhteyttä ihmispiirrostestien ja perspektiivipiirtämisen välillä. Harris-Goodenough Draw-A-Man-testin ja peittävyyttä mittaavan perspektiivitestin välillä oli pieni yhteys. Tämä voi selittyä sillä, että Draw-A-Man-testi mittaa joissakin kohdissa myös peittävyyttä. Siten tämä ei ole vahva todiste siitä, että jokin abstraktimpi piirre, kuten kognitiivinen ajattelutaito, ajaisi tuloksia molemmissa testeissä.
Tulokset Harris-Goodenough Draw-A-Man-testissä eivät olleet nousseet, vaan olivat erittäin samankaltaisia 1950-luvun tuloksien kanssa. Tyttöjen ja poikien tulokset osoittivat kuitenkin suurempaa eriytymistä. Peittävyyttä mittaavien testien välillä löytyi vain keskikokoinen ero 2021/2022 ja 1980-luvun tulosten välillä. Lasten piirustuksissa ei näkynyt mitään piirustustapaa, joka olisi vallannut lasten piirustukset. Tulokset sen sijaan korostavat, että lasten piirustuksissa löytyy monenlaisia ilmaisutapoja.
Kokoelmat
- Pro gradut [4082]