Digitaalisen kuvataiteen välineiden hyödyntäminen Lapin yliopiston Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelmassa
Autio, Marianne; Alfthan, Katariina (2022-06-20)
Autio, Marianne
Alfthan, Katariina
Lapin yliopisto
20.06.2022
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062047888
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062047888
Tiivistelmä
Tutkielmamme on sekä kehitystutkimus että taideperustainen toimintatutkimus. Tutkimuksemme käsittelee digitaalisten välineiden käyttöä ja opetusta Lapin yliopistossa. Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella Lapin yliopiston kandidaatin tutkielmaa suorittavien opiskelijoiden näkemyksiä digitaalisten välineiden käytöstä ja opetuksesta sekä kehittää kurssi opiskelijoiden antaman palautteen perusteella.
Tutkielman teoriatausta toimii aiheeseen liittyvä kirjallisuus, ja erityisesti Opetushallituksen artikkelit ovat olleet tärkeässä osassa. Tutkimuksen aineistona toimii Lapin yliopistossa kandidaatin tutkielmaa suorittaville opiskelijoille tehty kysely. Opiskelijat ovat kokeneet Lapin yliopiston digitaalisen kuvataiteen opetuksen laadukkaaksi, mutta opetusta ei ole koettu riittäväksi ja digitaalisen kuvan tekemistä on tuotu opetuksessa esille kohtalaisesti. Suurin osa vastanneista opiskelijoista oli vastannut, etteivät he osanneet sanoa, olivatko he saaneet tarpeeksi tukea opettajilta digitaalisen kuvataiteen kursseilla. Kehitimme digitaalisten välineiden käytön kurssin heidän antamansa palautteen perusteella. Otimme vaikutteita
kurssisuunnitelmamme sisältöön Lapin Tornion ammattikorkean kuvataidelinjasta ja Tampereen ammattikorkean nykytaiteenkoulutusohjelmasta.
Kehittämämme kurssi on digitaalisen piirtämisen ja maalaamisen kurssi, joka on tarkoitettu kuvataidekasvatuksen opiskelijoille. Kurssin tarkoituksena on opettaa digitaalisten kuvan tekemisen välineiden ja ohjelmien käyttöä sekä sen hyödyntämistä pedagogisissa ympäristöissä. Kurssi jakautuu luento- ja harjoitusosuuteen. Luento-osuudessa käydään läpi digitaalisten kuvan tekemisen välineiden perusteita ja asentamista, kun taas harjoitusosuudessa opiskelijat pääsevät harjoittelemaan oppimaansa.
Tutkielman teoriatausta toimii aiheeseen liittyvä kirjallisuus, ja erityisesti Opetushallituksen artikkelit ovat olleet tärkeässä osassa. Tutkimuksen aineistona toimii Lapin yliopistossa kandidaatin tutkielmaa suorittaville opiskelijoille tehty kysely. Opiskelijat ovat kokeneet Lapin yliopiston digitaalisen kuvataiteen opetuksen laadukkaaksi, mutta opetusta ei ole koettu riittäväksi ja digitaalisen kuvan tekemistä on tuotu opetuksessa esille kohtalaisesti. Suurin osa vastanneista opiskelijoista oli vastannut, etteivät he osanneet sanoa, olivatko he saaneet tarpeeksi tukea opettajilta digitaalisen kuvataiteen kursseilla. Kehitimme digitaalisten välineiden käytön kurssin heidän antamansa palautteen perusteella. Otimme vaikutteita
kurssisuunnitelmamme sisältöön Lapin Tornion ammattikorkean kuvataidelinjasta ja Tampereen ammattikorkean nykytaiteenkoulutusohjelmasta.
Kehittämämme kurssi on digitaalisen piirtämisen ja maalaamisen kurssi, joka on tarkoitettu kuvataidekasvatuksen opiskelijoille. Kurssin tarkoituksena on opettaa digitaalisten kuvan tekemisen välineiden ja ohjelmien käyttöä sekä sen hyödyntämistä pedagogisissa ympäristöissä. Kurssi jakautuu luento- ja harjoitusosuuteen. Luento-osuudessa käydään läpi digitaalisten kuvan tekemisen välineiden perusteita ja asentamista, kun taas harjoitusosuudessa opiskelijat pääsevät harjoittelemaan oppimaansa.
Kokoelmat
- Pro gradut [3939]