Kuvataidekasvattajana ihmiskeskeistä maailmankuvaa haastamassa: tutkimus posthumanismin ja uusmaterialismin sovellusmahdollisuuksista
Määttä, Jenni; Patrikainen, Maria (2022)
Määttä, Jenni
Patrikainen, Maria
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062048091
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062048091
Tiivistelmä
Tutkielmamme käsittelee ympäristötaidekasvatuksen sovelluspohjan kehittämistä peruskoulun ja lukion kuvataideopettajien sekä nonformaalien kasvatustahojen käyttöön. Teoreettinen viitekehyksemme koostuu ympäristötaidekasvatuksen, posthumanismin ja uusmaterialismin tutkimusperinteistä sekä kuvataidekasvattajien roolista 2020-luvulla. Tutkimustehtävänämme on selvittää, kuinka voimme kehittää kuvataidekasvatusta, joka aktivoi osallistujia ja vahvistaa heidän ympäristövastuullista käyttäytymistään. Lisäksi etsimme vastausta seuraaviin kysymyksiin: Millainen taideperustainen sovelluspohja luo mahdollisuuksia yksilön ympäristöherkkyyden kehittymiseen? Millaista on posthumanismiin ja uusmaterialismiin pohjaava kuvataidekasvatus 2020-luvulla? Tutkimusaiheen valinnan taustalla vaikuttavaa henkilökohtainen halumme ympäristötietoisuuden lisäämiseen kuvataidekasvatuksen kautta.
Tutkielmamme menetelmänä toimi taideperustainen toimintatutkimus, jonka reflektioaineisto koostuu tutkimuspäiväkirjamerkinnöistä, valokuvista, kehitystyön lomassa syntyneestä installaatiosta, kerätyistä oppilaskokemuksista sekä tutkijoiden välisestä dialogista. Toimimme prosessissa tutkija-taiteilija-opettaja-positiosta. Tutkimustuloksena syntyi ympäristötaidekasvatuksen sovelluspohja, jonka sisältöihin nojaten kasvattajien on mahdollista suunnitella ympäristöherkkyyttä vahvistavaa opetusta. Sovelluspohjamme sisältöjen lähtökohtana on posthumanistinen näkökulma ihmisen ja luonnon välisestä tasa-arvoisuudesta sekä uusmaterialistinen näkemys materiaalin aktiivisesta toimijuudesta.
Tutkielmamme menetelmänä toimi taideperustainen toimintatutkimus, jonka reflektioaineisto koostuu tutkimuspäiväkirjamerkinnöistä, valokuvista, kehitystyön lomassa syntyneestä installaatiosta, kerätyistä oppilaskokemuksista sekä tutkijoiden välisestä dialogista. Toimimme prosessissa tutkija-taiteilija-opettaja-positiosta. Tutkimustuloksena syntyi ympäristötaidekasvatuksen sovelluspohja, jonka sisältöihin nojaten kasvattajien on mahdollista suunnitella ympäristöherkkyyttä vahvistavaa opetusta. Sovelluspohjamme sisältöjen lähtökohtana on posthumanistinen näkökulma ihmisen ja luonnon välisestä tasa-arvoisuudesta sekä uusmaterialistinen näkemys materiaalin aktiivisesta toimijuudesta.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]