Vanhempien inkluusiokokemusten representaatiot sanomalehdissä
Rask, Mari (2022)
Rask, Mari
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062148198
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062148198
Tiivistelmä
Tämän pro gradu- tutkielman tavoitteena on selvittää, miten vanhempien kokemuksia inkluusiosta perusopetuksessa representoidaan sanomalehdissä. Tutkielmassa käsitellään inkluusiota ja sen toteutusta perusopetuksessa vanhempien näkökulmasta. Tutkimuksessa vanhempien kokemuksia inkluusiosta tutkitaan median tuottamasta näkökulmasta. Tässä tutkimuksessa aineistona käytetään sanomalehtien tekstityypeistä artikkeleja sekä mieli-pidekirjoituksia, joissa vanhempien näkemykset ja kokemukset tulevat esille.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa käytetään fenomenografista lähestymistapaa. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdeksasta sanomalehtitekstistä, joissa on sekä vanhempien kirjoittamia mielipidekirjoituksia että artikkeleja, joissa vanhempia on haastateltu osana inkluusiota käsittelevää teemaa. Aineiston analyysissä käytetään teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulosten mukaan vanhemmille inkluusio perusopetuksessa näyttäytyy myönteisenä erilaisuuden ja yhdenvertaisuuden näkökulmista. Huolta vanhemmissa herättää resurssien riittävyys sekä häiriökäyttäytyminen. Opettajien inkluusio-osaamisesta vanhemmilla on erilaisia näkemyksiä. Vanhempien inkluusiokokemusten mukaan suurimpina haasteina koetaan resurssien ja tuen riittämättömyys sekä oppilasta ja vanhempia kuormittavat tekijät. Tulosten mukaan koulun pedagogiset ratkaisut sekä monialainen yhteistyö ovat merkityksellisiä inkluusion onnistumisessa. Tutkimuksen keskeisenä johtopäätöksenä voidaan pitää välttämätöntä dialogia koulun, opettajien sekä vanhempien välillä, jotta myönteisiä kokemuksia inkluusiosta syntyisi.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa käytetään fenomenografista lähestymistapaa. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdeksasta sanomalehtitekstistä, joissa on sekä vanhempien kirjoittamia mielipidekirjoituksia että artikkeleja, joissa vanhempia on haastateltu osana inkluusiota käsittelevää teemaa. Aineiston analyysissä käytetään teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulosten mukaan vanhemmille inkluusio perusopetuksessa näyttäytyy myönteisenä erilaisuuden ja yhdenvertaisuuden näkökulmista. Huolta vanhemmissa herättää resurssien riittävyys sekä häiriökäyttäytyminen. Opettajien inkluusio-osaamisesta vanhemmilla on erilaisia näkemyksiä. Vanhempien inkluusiokokemusten mukaan suurimpina haasteina koetaan resurssien ja tuen riittämättömyys sekä oppilasta ja vanhempia kuormittavat tekijät. Tulosten mukaan koulun pedagogiset ratkaisut sekä monialainen yhteistyö ovat merkityksellisiä inkluusion onnistumisessa. Tutkimuksen keskeisenä johtopäätöksenä voidaan pitää välttämätöntä dialogia koulun, opettajien sekä vanhempien välillä, jotta myönteisiä kokemuksia inkluusiosta syntyisi.
Kokoelmat
- Pro gradut [3939]