Puettu ääneen : Grounded theory -tutkimus suomalaisten muotisuunnittelijoiden yhteiskunnallisesta ja kulttuurillisesta vaikuttamisesta
Mäkelä, Janna (2022)
Mäkelä, Janna
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062148219
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062148219
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen avulla tuotetaan uutta tietoa siitä, miten suomalaiset muotisuunnittelijat käyttävät ammattinsa tarjoamia työkaluja yhteiskunnalliseen ja kulttuurilliseen vaikuttamiseen. Tutkimuksessa on toteutettu grounded theory -tutkimusstrategialla, ja sen aineistona on käytetty internetissä julkaistua ja radiossa esitettyä Muoti-Suomen omatunto -radio-ohjelmaa, jossa haastatellaan suomalaisia muotisuunnittelijoita. Aineisto analysoitiin grounded theory -metodin kolmiportaisella koodausmenettelyllä.
Tutkimuksella todetaan, että muotisuunnittelijan yhteiskunnallinen ja kulttuurillinen vaikuttaminen kytkeytyy vahvasti hänen omaksumaansa ammatilliseen identiteettiin ja sen kautta määrittyvään suunnittelijan tehtävään. Tutkimus paikantaa muotisuunnittelijat muodin kulttuurin kentälle yksilöinä, jotka yritystoiminnan avulla, päätöksenteolla, tuotesuunnittelua ja viestintää hyödyntäen pyrkivät vaikuttamaan ja olemaan osana sellaisia yhteiskunnan ja kulttuurin ilmiöitä, jotka ovat heidän arvojensa pohjalta mielekkäitä, ja toisaalta irtisanoutumaan sellaisista ilmiöistä ja toiminnasta, jotka ovat heidän ammatillisten arvojensa vastaisia.
Tutkimuksessa päätellään, että ammatillisesti muotisuunnittelijat ymmärtävät olevansa osa monimutkaista muodin kulttuurillista ja yhteiskunnallista järjestelmää, ja he käyttävät tuota järjestelmää vaikuttaakseen ammatti-identiteettinsä ohjaamalla tavalla.
Tutkimuksella todetaan, että muotisuunnittelijan yhteiskunnallinen ja kulttuurillinen vaikuttaminen kytkeytyy vahvasti hänen omaksumaansa ammatilliseen identiteettiin ja sen kautta määrittyvään suunnittelijan tehtävään. Tutkimus paikantaa muotisuunnittelijat muodin kulttuurin kentälle yksilöinä, jotka yritystoiminnan avulla, päätöksenteolla, tuotesuunnittelua ja viestintää hyödyntäen pyrkivät vaikuttamaan ja olemaan osana sellaisia yhteiskunnan ja kulttuurin ilmiöitä, jotka ovat heidän arvojensa pohjalta mielekkäitä, ja toisaalta irtisanoutumaan sellaisista ilmiöistä ja toiminnasta, jotka ovat heidän ammatillisten arvojensa vastaisia.
Tutkimuksessa päätellään, että ammatillisesti muotisuunnittelijat ymmärtävät olevansa osa monimutkaista muodin kulttuurillista ja yhteiskunnallista järjestelmää, ja he käyttävät tuota järjestelmää vaikuttaakseen ammatti-identiteettinsä ohjaamalla tavalla.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]