Arktisen Aikavaelluksen Kesälukioleiri tieteen ja taiteen kohtaamispaikkana
Mattila, Henna (2022)
Mattila, Henna
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062349057
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062349057
Tiivistelmä
Käsittelen tutkielmassani kuvataiteen ja tieteen oppiaineintegraatiota Utsjoella kesällä 2021 tapahtuneessa Arktisen Aikavaelluksen kesälukioleirillä. Taideperustaisessa tutkimuksessani tutkimuskysymykset ovat: miten integraatio tapahtui leirillä ja miten integraatiota tulisi kesälukioleirillä tulevaisuudessa kehittää? Tarkastelen myös taidetoiminnassa nousevia teemoja sekä leirin suunnitteluprosessin vaikuttavuutta.
Tutkimus sijoittuu kuvataidekasvatuksen tiedonalaan ja sen teoreettisen viitekehyksen muodostaa kestävän kehityksen kuvataidekasvatuksen piirissä tapahtuva tieteen ja taiteen integraatio, sekä valokuvakasvatus, joka tapahtuu paikkaperustaisesti arktisessa ympäristössä. Aineisto koostuu oppilastöistä, äänitteistä, valokuvista ja tutkijan omista muistiinpanoista. Toiminnan keskiössä oli valokuvakasvatus ja tieteen integraatio taidekasvatukseen. Kesälukioleiri huipentui loppujuhlan taidenäyttelyyn. Tutkimukseni osoittaa, että oppiaineintegraatio on onnistunut kuvataidekasvatuksen toiminnassa oppilastöissä ja -reflektioissa. Integraatiota tulisi kehittää yhteisopettajuuden kautta. Tutkimustuloksia voidaan käyttää kesälukioleirin toiminnan kehittämisessä.
Tutkimus sijoittuu kuvataidekasvatuksen tiedonalaan ja sen teoreettisen viitekehyksen muodostaa kestävän kehityksen kuvataidekasvatuksen piirissä tapahtuva tieteen ja taiteen integraatio, sekä valokuvakasvatus, joka tapahtuu paikkaperustaisesti arktisessa ympäristössä. Aineisto koostuu oppilastöistä, äänitteistä, valokuvista ja tutkijan omista muistiinpanoista. Toiminnan keskiössä oli valokuvakasvatus ja tieteen integraatio taidekasvatukseen. Kesälukioleiri huipentui loppujuhlan taidenäyttelyyn. Tutkimukseni osoittaa, että oppiaineintegraatio on onnistunut kuvataidekasvatuksen toiminnassa oppilastöissä ja -reflektioissa. Integraatiota tulisi kehittää yhteisopettajuuden kautta. Tutkimustuloksia voidaan käyttää kesälukioleirin toiminnan kehittämisessä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4502]