Tarjoajan oikeus korvaukseen virheellisen hankintamenettelyn johdosta julkisissa hankinnoissa
Kovalainen, Tatu (2022-06)
Kovalainen, Tatu
Lapin yliopisto
06 / 2022
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062649431
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062649431
Tiivistelmä
Tutkielman avulla vastataan kysymykseen: miten hankintojen kynnysarvot vaikuttavat tarjoajan oikeuteen saada korvausta virheellisen hankintamenettelyn johdosta. Tutkielma on rajattu koskemaan vain hankintamenettelyn aikana syntyneitä virheitä, eikä tarjoajan ja hankintayksikön välisiin sopimuskauden aikaisiin ongelmiin oteta kantaa. Tutkielmassa selvitetään tarjoajan oikeus korvaukseen sekä kansallisten kynnysarvojen alittavissa pienhankinnoissa, että kansallisten ja EU-kynnysarvojen ylittävissä hankinnoissa.
Tutkimusmetodi on oikeusdogmaattinen. Tutkielmassa analysoidaan sekä hankintaoikeudellisesta että varallisuusoikeudellista lainsäädäntöä ja oikeuskäytäntöä. Analyysi painottuu hankintalakiin ja hankintoihin liittyviin tuomioistuinten ratkaisuihin. Hankintalakia ja sen sanamuotoja analysoidessa käytetään apuna kotimaista sekä ulkomaista oikeuskirjallisuutta. Tuomioistuinten ratkaisuja analysoidaan kansallisella sekä kansainvälisellä tasolla.
Pienhankinnoissa tarjoajan todennäköisin keino saada korvausta hankintayksiköltä virheellisen hankintamenettelyn johdosta on hakea sitä yleisessä tuomioistuimessa vahingonkorvauksena vetoamalla sopimuksentekotuottamukseen. Tarjoajan tulee näyttää virheellisen menettelyn ja vahingon välinen syy-yhteys, sekä tämän lisäksi pienhankinnan suorittavan hankintayksikön tulee aiheuttaa tuottamuksellisesti tämä kyseinen vahinko. Korvauksen määrää ei ole käytännössä rajoitettu mitenkään, mutta sovellettavaksi voisi realistisesti tulla positiivisen sopimusedun mukaan laskettu korvaus. Tarjoajan oikeudesta korvaukseen virheellisen hankintamenettelyn johdosta kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa säädetään hankintalain 155 §:n hyvityksessä sekä 169 §:n mukaisessa vahingonkorvauksessa. Hyvitysmaksun määrä on sidottu hankintasopimuksen arvoon ja se ei saa ylittää kymmentä prosenttia hankintasopimuksen arvosta ilman erityistä syytä. Hankintalain 169 §:n mukainen vahingonkorvaus on ankaraa vastuuta. Tarjoajalla on huomattavasti heikommat mahdollisuudet saada korvausta hankintayksiköltä virheellisen hankintamenettelyn johdosta pienhankinnoissa kuin kansallisen tai EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa.
Tutkimusmetodi on oikeusdogmaattinen. Tutkielmassa analysoidaan sekä hankintaoikeudellisesta että varallisuusoikeudellista lainsäädäntöä ja oikeuskäytäntöä. Analyysi painottuu hankintalakiin ja hankintoihin liittyviin tuomioistuinten ratkaisuihin. Hankintalakia ja sen sanamuotoja analysoidessa käytetään apuna kotimaista sekä ulkomaista oikeuskirjallisuutta. Tuomioistuinten ratkaisuja analysoidaan kansallisella sekä kansainvälisellä tasolla.
Pienhankinnoissa tarjoajan todennäköisin keino saada korvausta hankintayksiköltä virheellisen hankintamenettelyn johdosta on hakea sitä yleisessä tuomioistuimessa vahingonkorvauksena vetoamalla sopimuksentekotuottamukseen. Tarjoajan tulee näyttää virheellisen menettelyn ja vahingon välinen syy-yhteys, sekä tämän lisäksi pienhankinnan suorittavan hankintayksikön tulee aiheuttaa tuottamuksellisesti tämä kyseinen vahinko. Korvauksen määrää ei ole käytännössä rajoitettu mitenkään, mutta sovellettavaksi voisi realistisesti tulla positiivisen sopimusedun mukaan laskettu korvaus. Tarjoajan oikeudesta korvaukseen virheellisen hankintamenettelyn johdosta kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa säädetään hankintalain 155 §:n hyvityksessä sekä 169 §:n mukaisessa vahingonkorvauksessa. Hyvitysmaksun määrä on sidottu hankintasopimuksen arvoon ja se ei saa ylittää kymmentä prosenttia hankintasopimuksen arvosta ilman erityistä syytä. Hankintalain 169 §:n mukainen vahingonkorvaus on ankaraa vastuuta. Tarjoajalla on huomattavasti heikommat mahdollisuudet saada korvausta hankintayksiköltä virheellisen hankintamenettelyn johdosta pienhankinnoissa kuin kansallisen tai EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4081]