Muuttuva uskonnonopetus : Tutkimus luokanopettajien käsityksistä uskonnonopetuksesta
Kesti, Tuomas (2022-06)
Kesti, Tuomas
Lapin yliopisto
06 / 2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062850247
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062850247
Tiivistelmä
Tutkin luokanopettajien käsityksiä uskonnonopetuksesta. Uskonnon oppiaineella on pitkä historia Suomessa ja se on muuttunut vuosikymmenten aikana huomioimaan paremmin vähemmistöuskontojen opetuksen koulussa. Nykyisessä valtakunnallisessa opetussuunnitelmassa uskonnon oppiaine on määritelty oman uskonnon opetukseksi. Kuitenkin Suomessa järjestetään yhä pääsääntöisesti evankelisluterilaista ja ortodoksista uskonnonopetusta taikka elämänkatsomustietoa. Uskonnonopetuksesta on keskustelu suomalaisessa mediassa, erityisesti koskien sen asemaa ja muotoa.
Tutkimusaineisto koostuu yhdestätoista lomakehaastattelusta. Vastaajat ovat Rovaniemen ja Ylitornion alueiden luokanopettajia, jotka opettavat uskontoa alakoulussa. Aineisto on analysoitu fenomenografisesti.
Luokanopettajat käsittävät uskonnon helpoksi aineeksi, jossa yhteinen keskustelu ja pohdinta ovat keskeisiä opetusmetodeja. Keskeisiä aiheita ovat olleet erityisesti etiikka, juhlapyhät ja uskonnolliset kertomukset. Oppilaiden negatiivinen suhtautuminen vaikutti opetuksen suunnitteluun, vaikka opettajilla on päärooli motivaation herättämisessä. Uskonnonopetuksen muutoksen tarve käsitettiin ristiriitaisesti, mutta yleisesti vastaajat haluavat muutoksia nykyiseen opetukseen.
Tutkimusaineisto koostuu yhdestätoista lomakehaastattelusta. Vastaajat ovat Rovaniemen ja Ylitornion alueiden luokanopettajia, jotka opettavat uskontoa alakoulussa. Aineisto on analysoitu fenomenografisesti.
Luokanopettajat käsittävät uskonnon helpoksi aineeksi, jossa yhteinen keskustelu ja pohdinta ovat keskeisiä opetusmetodeja. Keskeisiä aiheita ovat olleet erityisesti etiikka, juhlapyhät ja uskonnolliset kertomukset. Oppilaiden negatiivinen suhtautuminen vaikutti opetuksen suunnitteluun, vaikka opettajilla on päärooli motivaation herättämisessä. Uskonnonopetuksen muutoksen tarve käsitettiin ristiriitaisesti, mutta yleisesti vastaajat haluavat muutoksia nykyiseen opetukseen.
Kokoelmat
- Pro gradut [3939]