Nykytaideperustainen digitaalinen toimijuus : Taideperustainen toimintatutkimus opiskelijoiden monilukutaidon vahvistamisesta:
Karuvadiyil, Terhi (2022-06-29)
Karuvadiyil, Terhi
Lapin yliopisto
29.06.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062950594
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062950594
Tiivistelmä
Tutkielma tarkastelee, miten opiskelijoiden nykytaideperustainen digitaalinen toimijuus kansainvälisessä ryhmäblogissa vahvistaa heidän monilukutaitoaan. Tutkielman tavoitteena on kehittää kuvataidekasvatuksen käytäntöjä nykytaideperustaisten oppimisympäristöjen ja oppimateriaalien osalta. Laadulliseen tutkimusperinteeseen liittyvä tapaustutkimus on toteutettu taideperustaisen toimintatutkimuksen strategialla.
Tutkielma sijoittuu Creative Connections -yhteistutkimushankkeeseen, joka toteutettiin vuosina 2012–2014 kuudessa EU-maassa siten, että osallistujaryhmät työskentelivät nykytaideperustaisesti kuudessa ryhmäblogissa. Monimenetelmäiset aineistot koostuvat kahden ryhmäblogin osallistujien julkaisemista multimodaalisista digitaalisista aineistoista, Suomen kouluilla osallistuvan havainnoinnin kautta kerätyistä vuorovaikutusaineistoista ja teemallisista haastatteluaineistoista sekä hankkeessa tuotetuista reflektiivisistä aineistoista, kuten tutkimusraporteista, muistiinpanoista ja tutkimuspäiväkirjamerkinnöistä. Tutkielman tekijä on osallistunut toimintaan tutkija-opettajana.
Tutkielma tuo esiin, että eri taidekäsityksiin pohjautuvat nykytaideperustaiset toimijuuden roolit ovat tarjonneet opiskelijoille mahdollisuuden toteuttaa monilukutaidon kokemuksellisia, käsitteellistäviä, kriittisiä ja käytäntöön soveltavia tiedon prosesseja. He ovat voineet myös harjoitella monilukutaidon suunnittelun, tuottamisen, jakamisen ja tulkinnan toiminnallisia prosesseja rakentaen kulttuuri-identiteetin merkityksiä digitaalisessa, yhteisöllisessä ja kansainvälisessä kontekstissa.
Tutkielma sijoittuu Creative Connections -yhteistutkimushankkeeseen, joka toteutettiin vuosina 2012–2014 kuudessa EU-maassa siten, että osallistujaryhmät työskentelivät nykytaideperustaisesti kuudessa ryhmäblogissa. Monimenetelmäiset aineistot koostuvat kahden ryhmäblogin osallistujien julkaisemista multimodaalisista digitaalisista aineistoista, Suomen kouluilla osallistuvan havainnoinnin kautta kerätyistä vuorovaikutusaineistoista ja teemallisista haastatteluaineistoista sekä hankkeessa tuotetuista reflektiivisistä aineistoista, kuten tutkimusraporteista, muistiinpanoista ja tutkimuspäiväkirjamerkinnöistä. Tutkielman tekijä on osallistunut toimintaan tutkija-opettajana.
Tutkielma tuo esiin, että eri taidekäsityksiin pohjautuvat nykytaideperustaiset toimijuuden roolit ovat tarjonneet opiskelijoille mahdollisuuden toteuttaa monilukutaidon kokemuksellisia, käsitteellistäviä, kriittisiä ja käytäntöön soveltavia tiedon prosesseja. He ovat voineet myös harjoitella monilukutaidon suunnittelun, tuottamisen, jakamisen ja tulkinnan toiminnallisia prosesseja rakentaen kulttuuri-identiteetin merkityksiä digitaalisessa, yhteisöllisessä ja kansainvälisessä kontekstissa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4458]