Kohti työhyvinvoinnin muotoilua - QWL-indeksin kehittäminen palvelumuotoilun keinoin
Tuomi, Rosa (2022)
Tuomi, Rosa
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022070450971
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022070450971
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena on työhyvinvointi, jota tarkastellaan työelämän laatua mittaavan QWL (quality of working life) -indeksin kautta. Käynnissä oleva työn muutos muodostaa kehyksen tutkittavalle ilmiölle, työhyvinvoinnille, joka tarkentuu ja kohdistuu QWL-indeksiin. Työhön vaikuttavista muutosvoimista keskeisimpiä ovat teknologian muutos, väestön ikääntyminen ja väheneminen, sekä koronaviruspandemia.
Tutkimuksessa on selvitetty, miten QWL-indeksiä voidaan kehittää käyttäjälähtöisemmäksi. Tutkimus on muodoltaan laadullinen tapaustutkimus, jonka aineistona on indeksin käyttäjien haastattelut. Haastatteluin on selvitetty kokemuksia indeksin käyttöönotosta ja hyödyntämisestä ja siihen liittyvistä haasteista.
Teoreettisena lähtökohtana on sosiaalisen pääoman käsite, jonka kautta työhyvinvointia tarkastellaan. Sosiaalisen pääoman avulla pyritään ymmärtämään työhyvinvointiin liittyvää vuorovaikutusta, luottamusta ja vastavuoroisuutta. Tutkimuksen toisena, sosiaalisen pääoman kanssa hyvin yhteensopivana käsitteellisenä lähtökohtana on palvelumuotoilu. QWL-indeksin kehittämiseksi esitetään muotoiluajatteluun ja palvelumuotoilun prosessin ja menetelmien hyödyntämiseen perustuvia kehitysehdotuksia.
Tutkimuksen tulokset ja kehitysehdotukset koskevat seuraavia teemoja: (1) turvallisuus ja luottamus, (2) johtaminen ja yhteiskehittäminen, (3) viestin muotoileminen ja (4) mittaustulosten hyödyntäminen. QWL-indeksin esittämisessä tulisi huomioida kohderyhmä: kyseessä oleva organisaatio, sen toimiala ja käyttäjäryhmä (esimerkiksi työntekijä, esihenkilö tai johto) ja tehdä indeksi ymmärrettäväksi kohderyhmän omaa alaa ja työtehtävää lähellä olevien esimerkkien kautta. Myös QWL-indeksin yhteydessä käytettävään sanastoon tulee kiinnittää huomiota ja korostaa QWL-indeksin ja työhyvinvoinnin mittaamisen merkitystä työn tuottavuudelle yleistajuisesti esitettynä. Johtamiseen ja yhteiskehittämiseen tulee panostaa sekä esihenkilöiden kouluttamisella ja perehdyttämisellä QWL-indeksiin ja työhyvinvointiin, että ottamalla myös työntekijät mukaan kehittämiseen. Näin voidaan vahvistaa myös organisaation sosiaalista pääomaa ja lisätä työntekijöiden työssä jaksamista ja sitä kautta työn tuottavuutta.
Tutkimuksessa on selvitetty, miten QWL-indeksiä voidaan kehittää käyttäjälähtöisemmäksi. Tutkimus on muodoltaan laadullinen tapaustutkimus, jonka aineistona on indeksin käyttäjien haastattelut. Haastatteluin on selvitetty kokemuksia indeksin käyttöönotosta ja hyödyntämisestä ja siihen liittyvistä haasteista.
Teoreettisena lähtökohtana on sosiaalisen pääoman käsite, jonka kautta työhyvinvointia tarkastellaan. Sosiaalisen pääoman avulla pyritään ymmärtämään työhyvinvointiin liittyvää vuorovaikutusta, luottamusta ja vastavuoroisuutta. Tutkimuksen toisena, sosiaalisen pääoman kanssa hyvin yhteensopivana käsitteellisenä lähtökohtana on palvelumuotoilu. QWL-indeksin kehittämiseksi esitetään muotoiluajatteluun ja palvelumuotoilun prosessin ja menetelmien hyödyntämiseen perustuvia kehitysehdotuksia.
Tutkimuksen tulokset ja kehitysehdotukset koskevat seuraavia teemoja: (1) turvallisuus ja luottamus, (2) johtaminen ja yhteiskehittäminen, (3) viestin muotoileminen ja (4) mittaustulosten hyödyntäminen. QWL-indeksin esittämisessä tulisi huomioida kohderyhmä: kyseessä oleva organisaatio, sen toimiala ja käyttäjäryhmä (esimerkiksi työntekijä, esihenkilö tai johto) ja tehdä indeksi ymmärrettäväksi kohderyhmän omaa alaa ja työtehtävää lähellä olevien esimerkkien kautta. Myös QWL-indeksin yhteydessä käytettävään sanastoon tulee kiinnittää huomiota ja korostaa QWL-indeksin ja työhyvinvoinnin mittaamisen merkitystä työn tuottavuudelle yleistajuisesti esitettynä. Johtamiseen ja yhteiskehittämiseen tulee panostaa sekä esihenkilöiden kouluttamisella ja perehdyttämisellä QWL-indeksiin ja työhyvinvointiin, että ottamalla myös työntekijät mukaan kehittämiseen. Näin voidaan vahvistaa myös organisaation sosiaalista pääomaa ja lisätä työntekijöiden työssä jaksamista ja sitä kautta työn tuottavuutta.
Kokoelmat
- Pro gradut [3939]