Vierellämaalaaminen. Vahvistavan läsnäolon taidemenetelmä. Taideperustainen oman työn kehittäminen.
Lukkarinen, Marianne (2022)
Lukkarinen, Marianne
Lapin yliopisto
2022
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022083056773
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022083056773
Tiivistelmä
Tutkielma kokoaa Lukkarisen vierellämaalaamisen menetelmän synnyn ja kehittämistyön tuloksen vuosilta 2000–2020. Vierellämaalaaminen on taidelähtöinen menetelmä ja sen kehittäminen on taideperustaista toimintatutkimusta ja autoetnografista tutkimusta. Työ tarkastelee, mitä vierellämaalaamisessa tapahtuu ja miten taiteilija/taidekasvattaja voi käyttää sitä oman työnsä välineenä.
Vierellämaalaaminen on yhtä aikaa taiteellinen sekä ohjauksellinen prosessi, jossa taiteilija/taidekasvattaja tekee symbolisen maalauksen alusta loppuun maalattavan vierellä. Menetelmän yhteyttä luovia työvälineitä ovat aito läsnäolo, ei-tietämisen tila, vakava leikillisyys ja terapeuttinen työote. Tutkielma kokoaa vierellämaalaamisen teoreettisen viitekehyksen keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden kautta. Tutkimuksen tulokset kuvaavat vierellämaalauksen prosessin ja miten vierellämaalausta voi käyttää kuvallisena työkaluna.
Vierellämaalaamisen edellytyksinä ovat taiteilija/taidekasvattajan läsnäolo, hyvä taidevälineen tuntemus, kuunteleminen, kiireettömyys, asiantuntija tuki, luottamuksellinen ilmapiiri sekä tarpeiden tunnistaminen ja niihin vastaaminen. Vierellämaalauksen merkityksenanto syntyy yhdessä maalattavan kanssa. Tämä perustuu avoimeen kommunikointiin, vuorovaikutukseen, kehonkieleen, symboliseen merkityksenantoon sekä yhdessä luomiseen taiteen kielellä. Vierellämaalauksen avulla maalattava muistaa oman elämäntarinansa, itsensä vahvuuksia ja merkityksellisiä asioita.
Tutkielma ottaa kantaa taidelähtöisten menetelmien luonteeseen tunteita ja ihmistä avaavana toimintana. Se muistuttaa taidekasvattajia ammatillisen tuen ja tiedostamisen vastuusta erityisesti hauraassa asemassa olevien ihmisten kohdalla. Vierellämaalaaminen pyrkii vastaamaan yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön tasolla kuulluksi, nähdyksi ja hyväksytyksi tulemisen tarpeisiin. Työ kutsuu taidekasvattajia ja taiteilijoita hahmottamaan omaa ammatillista identiteettiä ja käytänteitä niin, että ne tukevat aitoa kohtaamista, läsnäoloa ja vahvistavaa, eheyttävää vuorovaikutusta taidekasvatustyön kentällä.
Vierellämaalaaminen on yhtä aikaa taiteellinen sekä ohjauksellinen prosessi, jossa taiteilija/taidekasvattaja tekee symbolisen maalauksen alusta loppuun maalattavan vierellä. Menetelmän yhteyttä luovia työvälineitä ovat aito läsnäolo, ei-tietämisen tila, vakava leikillisyys ja terapeuttinen työote. Tutkielma kokoaa vierellämaalaamisen teoreettisen viitekehyksen keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden kautta. Tutkimuksen tulokset kuvaavat vierellämaalauksen prosessin ja miten vierellämaalausta voi käyttää kuvallisena työkaluna.
Vierellämaalaamisen edellytyksinä ovat taiteilija/taidekasvattajan läsnäolo, hyvä taidevälineen tuntemus, kuunteleminen, kiireettömyys, asiantuntija tuki, luottamuksellinen ilmapiiri sekä tarpeiden tunnistaminen ja niihin vastaaminen. Vierellämaalauksen merkityksenanto syntyy yhdessä maalattavan kanssa. Tämä perustuu avoimeen kommunikointiin, vuorovaikutukseen, kehonkieleen, symboliseen merkityksenantoon sekä yhdessä luomiseen taiteen kielellä. Vierellämaalauksen avulla maalattava muistaa oman elämäntarinansa, itsensä vahvuuksia ja merkityksellisiä asioita.
Tutkielma ottaa kantaa taidelähtöisten menetelmien luonteeseen tunteita ja ihmistä avaavana toimintana. Se muistuttaa taidekasvattajia ammatillisen tuen ja tiedostamisen vastuusta erityisesti hauraassa asemassa olevien ihmisten kohdalla. Vierellämaalaaminen pyrkii vastaamaan yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön tasolla kuulluksi, nähdyksi ja hyväksytyksi tulemisen tarpeisiin. Työ kutsuu taidekasvattajia ja taiteilijoita hahmottamaan omaa ammatillista identiteettiä ja käytänteitä niin, että ne tukevat aitoa kohtaamista, läsnäoloa ja vahvistavaa, eheyttävää vuorovaikutusta taidekasvatustyön kentällä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4537]