"Diagnoosi pelasti opintoni." Narratiivinen tutkimus ADHD-diagnosoitujen korkeakouluopiskelijoiden vahvuuksista
Ruohomäki, Riikka (2022-09-12)
Ruohomäki, Riikka
Lapin yliopisto
12.09.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022091258839
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022091258839
Tiivistelmä
Tässä narratiivisessa tutkimuksessani tarkastelen ADHD-diagnosoitujen korkeakouluopiskelijoiden näkemyksiä heidän vahvuuksistaan ja niiden kehittämisestä työelämää varten. Tutkin erityisesti sitä, minkälaisia vahvuuksia he kokevat omaavansa ADHD-diagnoosin saaneina ja sen vaikutuksia heidän opiskeluunsa. Tämän laadullisen tutkimuksen aineistona toimii kolmelle opiskelijalle lähettämäni sähköinen kysely avoimilla kysymyksillä. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii positiivisen pedagogiikan anti luonteenvahvuuksista ja eri alojen ammattilaisten tietämys ADHD:sta.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on ADHD erityisesti sen ominaispiirteiden ja vahvuuksien näkökulmasta. Käsittelen myös ADHD:n ilmenemistä aikuisilla ja ADHD:n näkemistä positiivisen psykologian näkökulmasta voimavarana. Pyrkimyksenäni on kuvata opiskelijoiden vahvuuksia, joita heillä on ADHD:een myötä. Lisäksi käsittelen korkeakouluopintoja ja niissä tarvittavia vahvuuksia sekä tulevaisuuden työelämää diagnoosin kanssa.
Tutkimuksessa tuotettu tieto syvensi käsitystä ADHD-diagnosoitujen korkeakouluopiskelijoiden vahvuuksista erityisesti tulevaisuuden työelämän kannalta. Tutkimuksen tulososuudessa tarkastelen korkeakouluopiskelijoiden käsityksiä itsestään opiskelijana ADHD:n kanssa sekä heidän myönteisiä ja kielteisiä koulukokemuksiaan. Analysoin kyselytutkimusaineiston aineistolähtöisesti narratiivisen analyysin avulla. Tutkimustuloksissa käy ilmi, että opiskelijoiden mielestä ADHD vaikuttaa heidän opintoihinsa myönteisesti sekä kielteisesti. Vahvuudet, joita opiskelijat mainitsivat, liittyivät opiskeluun ja heidän omaan alaansa. Tutkimuksessa on nähtävissä, että koulukokemukset liittyen ryhmätyöhön olivat usein positiivisia.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on ADHD erityisesti sen ominaispiirteiden ja vahvuuksien näkökulmasta. Käsittelen myös ADHD:n ilmenemistä aikuisilla ja ADHD:n näkemistä positiivisen psykologian näkökulmasta voimavarana. Pyrkimyksenäni on kuvata opiskelijoiden vahvuuksia, joita heillä on ADHD:een myötä. Lisäksi käsittelen korkeakouluopintoja ja niissä tarvittavia vahvuuksia sekä tulevaisuuden työelämää diagnoosin kanssa.
Tutkimuksessa tuotettu tieto syvensi käsitystä ADHD-diagnosoitujen korkeakouluopiskelijoiden vahvuuksista erityisesti tulevaisuuden työelämän kannalta. Tutkimuksen tulososuudessa tarkastelen korkeakouluopiskelijoiden käsityksiä itsestään opiskelijana ADHD:n kanssa sekä heidän myönteisiä ja kielteisiä koulukokemuksiaan. Analysoin kyselytutkimusaineiston aineistolähtöisesti narratiivisen analyysin avulla. Tutkimustuloksissa käy ilmi, että opiskelijoiden mielestä ADHD vaikuttaa heidän opintoihinsa myönteisesti sekä kielteisesti. Vahvuudet, joita opiskelijat mainitsivat, liittyivät opiskeluun ja heidän omaan alaansa. Tutkimuksessa on nähtävissä, että koulukokemukset liittyen ryhmätyöhön olivat usein positiivisia.
Kokoelmat
- Pro gradut [4085]