Luokanopettajien kokemuksia etäopetuksesta keväällä 2020 COVID -19 pandemian aikana
Hiipakka, Kaislakerttu (2022)
Hiipakka, Kaislakerttu
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022092460053
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022092460053
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen luokanopettajien kokemuksia etäopetuksesta COVID-19 pandemian aikana. Suomen opetus -ja kulttuuriministeriö teki historiallisen päätöksen, jonka perusteella 18.3.2020 kaikki maamme koulut siirtyivät etäopetukseen. Tarpeen vaatiessa lähiopetusta tarjottiin vain 1-3 luokka-asteen oppilaille sekä erityisen tuen piiriin kuuluville oppilaille.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on opettamisesta yhteiskunnan sulkutoimien muokkaamassa etäkouluarjessa. Tutkielma pyrkii selvittämään miten opettajat ovat kokeneet opetuksen etäopetusjaksolla ja kuinka vuorovaikutus ja oppilaiden oppimisvalmiudet sekä oppiminen ovat mahdollistuneet etäopetuksessa.
Tutkielma toteutettiin laadullisella tutkimusotteella hyödyntäen puolistrukturoitua lomakehaastattelua. Näiden haastatteluiden pohjalta analysoin aineiston laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimusaineisto on kerätty huhtikuussa 2020, kun Suomessa etäopetusjakso oli lopuillaan. Tuloksista ilmenee, että onnistuneen etäopetuksen mahdollistumiselle pidettiin avainasemassa hyvää vuorovaikutusta, toimivaa tietoteknistä osaamista sekä tiivistä yhteistyötä kodin ja koulun välillä.
Tutkimustulokset antavat tärkeää tietoa luokanopettajien kokemuksista etäopetukseen siirtymisestä ja etäopetuksen onnistuneisuudesta. Tutkimukseni vastaa yhteiskunnalliseen puheeseen etäopetuksen haasteista ja mahdollisuuksista ja on omalta osaltaan kehittämässä suomalaista etäopetusta tästä eteenpäin.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on opettamisesta yhteiskunnan sulkutoimien muokkaamassa etäkouluarjessa. Tutkielma pyrkii selvittämään miten opettajat ovat kokeneet opetuksen etäopetusjaksolla ja kuinka vuorovaikutus ja oppilaiden oppimisvalmiudet sekä oppiminen ovat mahdollistuneet etäopetuksessa.
Tutkielma toteutettiin laadullisella tutkimusotteella hyödyntäen puolistrukturoitua lomakehaastattelua. Näiden haastatteluiden pohjalta analysoin aineiston laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimusaineisto on kerätty huhtikuussa 2020, kun Suomessa etäopetusjakso oli lopuillaan. Tuloksista ilmenee, että onnistuneen etäopetuksen mahdollistumiselle pidettiin avainasemassa hyvää vuorovaikutusta, toimivaa tietoteknistä osaamista sekä tiivistä yhteistyötä kodin ja koulun välillä.
Tutkimustulokset antavat tärkeää tietoa luokanopettajien kokemuksista etäopetukseen siirtymisestä ja etäopetuksen onnistuneisuudesta. Tutkimukseni vastaa yhteiskunnalliseen puheeseen etäopetuksen haasteista ja mahdollisuuksista ja on omalta osaltaan kehittämässä suomalaista etäopetusta tästä eteenpäin.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4503]