Julkisten hankintojen muutoksenhakujärjestelmä EU –oikeudellisen tehokkuusperiaatteen näkökulmasta
Kurttila, Sara (2022)
Kurttila, Sara
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022092760269
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022092760269
Tiivistelmä
Tutkielmassa käsitellään julkisten hankintojen muutoksenhakujärjestelmää EU-oikeudellisen tehokkuusperiaatteen näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisia vaatimuksia tehokkuusperiaate ja oikeussuojadirektiivi asettavat muutoksenhakujärjestelmälle, sekä toisaalta, miten nuo vaatimukset toteutuvat Suomessa. Julkisten hankintojen muutoksenhakujärjestelmää tarkastellaan tutkimuksessa sen rakenteiden tasolla, erityisesti muutoksenhaun keston, preklusiivisten määräaikojen, odotusaikasääntelyn ja muutoksenhaulle vaihtoehtoisten ratkaisujen näkökulmasta.
Tutkielma on toteutettu pääasiassa lainopillisena eli oikeusdogmaattisena tutkimuksena. Tutkimuksessa on lisäksi hyödynnetty oikeusvertailevaa menetelmää sen selvittämiseksi, onko Viron tai Ruotsin hankintalainsäädännöstä löydettävissä ratkaisuja Suomen muutoksenhakujärjestelmän tehostamiseksi.
Tehokkuusperiaate edellyttää julkisten hankintojen muutoksenhakujärjestelmältä ennen kaikkea virheellisten menettelyiden korjaamista mahdollisimman aikaisessa vaiheessa sekä muutoksenhakumenettelyjen viivytyksetöntä kestoa. Tutkimus osoittaa, että Suomen nykyinen muutoksenhakujärjestelmä on nykyisessä muodossaan tarpeettoman raskas ja hidas verrattuna tehokkuusperiaatteen tavoitteisiin. Tehokkuusperiaatteen näkökulmasta ongelmallisiksi todetaan etenkin hankintalain mukaisten muutoksenhakukeinojen päällekkäisyys, valitusten käsittelyjen liian pitkä kesto markkinaoikeudessa sekä hankintaoikaisujärjestelmän haasteet asianosaisten oikeussuojan kannalta.
Tutkielman johtopäätöksenä voidaan todeta, että että tehokkuusperiaatteen vaatimusten toteuttaminen edellyttää tulevaisuudessa uusia sekä aiemmista poikkeavia ratkaisuja Suomen julkisten hankintojen muutoksenhakujärjestelmään. Muutoksenhaku-järjestelmän tehokkuutta saattaisi parantaa tiukempi määräaikasääntely sekä automaattisen suspension ulottaminen jatkomuutoksenhakuun. Markkinaoikeuden käsittelyaikoja voitaisiin nopeuttaa säätämällä valitusperusteiden prekludoitumisesta, priorisoimalla automaattisen täytäntöönpanokiellon piirissä olevat hankinta-asiat kiireellisenä käsiteltäviksi, luopumalla asioiden tutkimisesta viran puolesta sekä säätämällä käsittelyaikoja markkinaoikeuden päätöksenteolle. Lisäksi havaitaan, että lautakuntatyyppinen tai muu tuomioistuimelle vaihtoehtoinen muutoksenhakuelin kykenisi todennäköisesti nopeampaan ja joustavampaan päätöksentekoon kuin tuomioistuin.
Tutkielma on toteutettu pääasiassa lainopillisena eli oikeusdogmaattisena tutkimuksena. Tutkimuksessa on lisäksi hyödynnetty oikeusvertailevaa menetelmää sen selvittämiseksi, onko Viron tai Ruotsin hankintalainsäädännöstä löydettävissä ratkaisuja Suomen muutoksenhakujärjestelmän tehostamiseksi.
Tehokkuusperiaate edellyttää julkisten hankintojen muutoksenhakujärjestelmältä ennen kaikkea virheellisten menettelyiden korjaamista mahdollisimman aikaisessa vaiheessa sekä muutoksenhakumenettelyjen viivytyksetöntä kestoa. Tutkimus osoittaa, että Suomen nykyinen muutoksenhakujärjestelmä on nykyisessä muodossaan tarpeettoman raskas ja hidas verrattuna tehokkuusperiaatteen tavoitteisiin. Tehokkuusperiaatteen näkökulmasta ongelmallisiksi todetaan etenkin hankintalain mukaisten muutoksenhakukeinojen päällekkäisyys, valitusten käsittelyjen liian pitkä kesto markkinaoikeudessa sekä hankintaoikaisujärjestelmän haasteet asianosaisten oikeussuojan kannalta.
Tutkielman johtopäätöksenä voidaan todeta, että että tehokkuusperiaatteen vaatimusten toteuttaminen edellyttää tulevaisuudessa uusia sekä aiemmista poikkeavia ratkaisuja Suomen julkisten hankintojen muutoksenhakujärjestelmään. Muutoksenhaku-järjestelmän tehokkuutta saattaisi parantaa tiukempi määräaikasääntely sekä automaattisen suspension ulottaminen jatkomuutoksenhakuun. Markkinaoikeuden käsittelyaikoja voitaisiin nopeuttaa säätämällä valitusperusteiden prekludoitumisesta, priorisoimalla automaattisen täytäntöönpanokiellon piirissä olevat hankinta-asiat kiireellisenä käsiteltäviksi, luopumalla asioiden tutkimisesta viran puolesta sekä säätämällä käsittelyaikoja markkinaoikeuden päätöksenteolle. Lisäksi havaitaan, että lautakuntatyyppinen tai muu tuomioistuimelle vaihtoehtoinen muutoksenhakuelin kykenisi todennäköisesti nopeampaan ja joustavampaan päätöksentekoon kuin tuomioistuin.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]