”Sitten kun se tilanne tulee eteen, että osaatko toimia oikein just siinä hetkessä, että venyykö se sun kuminauha tarpeeks vai pamahtaakse saman tien poikki’’ Valmentajien käsityksiä psyykkisten taitojen merkityksestä osana valmentajan työnkuvaa
Grönberg, Sini; Tramm, Elisabeth (2022)
Grönberg, Sini
Tramm, Elisabeth
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022101261663
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022101261663
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan nykyisten ja entisten huippu-urheilun parissa toimivien valmentajien käsityksiä valmentajien psyykkisistä taidoista. Tutkielman tavoitteena on kuvata psyykkisten taitojen merkitystä osana valmentajan työnkuvaa. Psyykkisten taitojen merkitystä tarkastellaan tutkielmassa valmennusosaamisen ja työssä suoriutumisen näkökulmasta. Tämän lisäksi pyrimme selvittämään, mitkä psyykkiset taidot valmentajat kokevat työnsä kannalta keskeisiksi.
Tutkielman teoreettinen viitekehys perustuu valmentajan työnkuvan, suomalaisen valmennusosaamisen mallin ja valmentajan polun sekä psyykkisten taitojen tarkastelun ympärille. Tutkielman aineisto muodostuu kahdeksasta ammattivalmentajan haastattelusta. Aineisto kerättiin maalis-huhtikuussa 2022 puolistrukturoidun haastattelun menetelmin. Haastattelut toteutettiin video- ja puhelinhaastatteluiden muodossa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaisesti.
Tutkimuksemme perusteella voidaan todeta, että psyykkisillä taidoilla on keskeinen rooli valmentajan työssä. Psyykkisten taitojen merkitys korostui valmentajien puheissa niin yleisessä työnkuvan määrittelyssä kuin myös erilaisten valmennustilanteiden kuvauksien yhteydessä. Valmentajat myös nimesivät konkreettisia psyykkisiä taitoja, joita he kokivat työnsä kannalta keskeisiksi. Nämä taidot jakautuvat valmentajien puheissa valmentajien sisäisiin psyykkisiin taitoihin ja psyykkisiin taitoihin suhteessa muihin. Valmentajat nostivat psyykkiset taidot valmennustyön kannalta merkittävään rooliin ja samalla toivat esille erilaisia kehittämistarpeita liittyen niiden hyödyntämiseen valmennuskonteksteissa.
Tutkielman teoreettinen viitekehys perustuu valmentajan työnkuvan, suomalaisen valmennusosaamisen mallin ja valmentajan polun sekä psyykkisten taitojen tarkastelun ympärille. Tutkielman aineisto muodostuu kahdeksasta ammattivalmentajan haastattelusta. Aineisto kerättiin maalis-huhtikuussa 2022 puolistrukturoidun haastattelun menetelmin. Haastattelut toteutettiin video- ja puhelinhaastatteluiden muodossa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaisesti.
Tutkimuksemme perusteella voidaan todeta, että psyykkisillä taidoilla on keskeinen rooli valmentajan työssä. Psyykkisten taitojen merkitys korostui valmentajien puheissa niin yleisessä työnkuvan määrittelyssä kuin myös erilaisten valmennustilanteiden kuvauksien yhteydessä. Valmentajat myös nimesivät konkreettisia psyykkisiä taitoja, joita he kokivat työnsä kannalta keskeisiksi. Nämä taidot jakautuvat valmentajien puheissa valmentajien sisäisiin psyykkisiin taitoihin ja psyykkisiin taitoihin suhteessa muihin. Valmentajat nostivat psyykkiset taidot valmennustyön kannalta merkittävään rooliin ja samalla toivat esille erilaisia kehittämistarpeita liittyen niiden hyödyntämiseen valmennuskonteksteissa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4439]