“Kiusaaminen on jotenkin vaikea sana” : Diskurssianalyysi luokanopettajaopiskelijoiden korkeakoulukiusaamispuheesta
Korteniemi, Salla (2022)
Korteniemi, Salla
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022101462171
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022101462171
Tiivistelmä
Korkeakoulukiusaamista on tutkittu kansainvälisesti vasta vähän ja tutkimus pohjaa koulu- ja työpaikkakiusaamisen tutkimukseen. Pro gradu -tutkielmassani syvensin ymmärrystä korkeakoulukiusaamisen ilmiöstä diskurssianalyysin avulla. Tarkastelin, miten luokanopettajaopiskelijat puhuivat korkeakoulukiusaamisesta, millaisia tulkintarepertuaareja puheessa rakentui ja millaisia subjektipositioita ne mahdollistivat. Aineistonani toimi 9 luokanopettajaopiskelijan teemahaastattelua korkeakoulukiusaamisesta.
Tulkintani mukaan korkeakoulukiusaamispuheessa esiintyi tulkintarepertuaareja, jotka voitiin jakaa kiusaamiseen ja korkeakoulukontekstin pääkategorioihin. Käyttämällä kiusaamisen pääkategorian tulkintarepertuaareja kiusaamista voitiin joko tuomita tai ryhmien toimintaa oikeuttaa. Tällöin niissä mahdollistuivat uhrin, kohteen, kiusaajan ja reagoijan subjektipositiot. Tulkitsin mahdolliseksi, että subjektipositioihin saattoivat vaikuttaa tulkinta kiusaamisesta, syyllisyydestä ja ryhmän jäsenen statuksesta, mutta myös empatian osoittaminen.
Korkeakoulukiusaamisen kannalta merkityksellisiksi tuloksiksi nousivat korkeakoulukontekstin pääkategorian tulkintarepertuaarit. Opiskelijan kehitysvaiheen alakategoriassa kiusaaminen rakentui aikuisena joko erilaiseksi tai lapselliseksi. Näin kiusaaminen merkityksellistyi ensisijaisesti lasten ryhmäilmiöksi. Korkeakoulukiusaamisen tunnistamisen alakategoriassa taas kiusaamisen tunnistaminen määrittyi subjektiivisuuden, kiusaamisteoreettisen määritelmän tai puuttumisen mukaan, eli sen merkityksellisyys vaihteli. Huomioin, että aineistosta jäivät puuttumaan esimerkiksi toiseuttamisen tai vastuunsiirron havainnot. Vastuuta voitiin siirtää esimerkiksi kiusaamisen kokijalle tai yliopistolle.
Suurimmassa osassa tulkintarepertuaareissa haastateltavalle rakennettiin tarkkailijan subjektipositiota toisen mahdollisen subjektiposition eli sivustaseuraajan sijaan. Näen tämän voivan olla yhteydessä siihen, että korkeakoulukiusaamista ei kuvattu ensisijaisesti ryhmäilmiönä vaan kuvaus keskittyi kiusaaja-kiusattu-suhteeseen. Ehdotan tutkimuksen pohjalta, että korkeakoulukiusaamisen interventioita kehitetään näkökulmasta, jossa kiusaamista voi esiintyi aikuisten kesken ja se käsitetään ryhmäilmiönä.
Tulkintani mukaan korkeakoulukiusaamispuheessa esiintyi tulkintarepertuaareja, jotka voitiin jakaa kiusaamiseen ja korkeakoulukontekstin pääkategorioihin. Käyttämällä kiusaamisen pääkategorian tulkintarepertuaareja kiusaamista voitiin joko tuomita tai ryhmien toimintaa oikeuttaa. Tällöin niissä mahdollistuivat uhrin, kohteen, kiusaajan ja reagoijan subjektipositiot. Tulkitsin mahdolliseksi, että subjektipositioihin saattoivat vaikuttaa tulkinta kiusaamisesta, syyllisyydestä ja ryhmän jäsenen statuksesta, mutta myös empatian osoittaminen.
Korkeakoulukiusaamisen kannalta merkityksellisiksi tuloksiksi nousivat korkeakoulukontekstin pääkategorian tulkintarepertuaarit. Opiskelijan kehitysvaiheen alakategoriassa kiusaaminen rakentui aikuisena joko erilaiseksi tai lapselliseksi. Näin kiusaaminen merkityksellistyi ensisijaisesti lasten ryhmäilmiöksi. Korkeakoulukiusaamisen tunnistamisen alakategoriassa taas kiusaamisen tunnistaminen määrittyi subjektiivisuuden, kiusaamisteoreettisen määritelmän tai puuttumisen mukaan, eli sen merkityksellisyys vaihteli. Huomioin, että aineistosta jäivät puuttumaan esimerkiksi toiseuttamisen tai vastuunsiirron havainnot. Vastuuta voitiin siirtää esimerkiksi kiusaamisen kokijalle tai yliopistolle.
Suurimmassa osassa tulkintarepertuaareissa haastateltavalle rakennettiin tarkkailijan subjektipositiota toisen mahdollisen subjektiposition eli sivustaseuraajan sijaan. Näen tämän voivan olla yhteydessä siihen, että korkeakoulukiusaamista ei kuvattu ensisijaisesti ryhmäilmiönä vaan kuvaus keskittyi kiusaaja-kiusattu-suhteeseen. Ehdotan tutkimuksen pohjalta, että korkeakoulukiusaamisen interventioita kehitetään näkökulmasta, jossa kiusaamista voi esiintyi aikuisten kesken ja se käsitetään ryhmäilmiönä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4577]