Ympäristö- ja kestävän kehityksen kasvatus alakoulussa - Luonto- ja ympäristökoulut opetuksen tukena
Holopainen, Anu (2022)
Holopainen, Anu
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022102763586
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022102763586
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa luokanopettajien käsityksiä ympäristö- ja kestävän kehityksen kasvatuksen merkityksestä ja opetuksesta sekä ulkona oppimisesta ja luonto- ja ympäristökoulujen kanssa tehtävästä yhteistyöstä.
Tutkimus toteutettiin fenomenografisena kyselylomaketutkimuksena avoimin kirjallisin vastausmahdollisuuksin sähköpostitse toukokuussa 2021. Kyselyyn vastasi 60 eri taustoin olevaa kasvattajaa. Heistä valikoitiin vastaajaryhmäksi tähän tutkimukseen luokanopettajat, 44 luontoja ympäristökoulujen kanssa yhteistyötä tehneitä luokanopettajia ympäri Etelä-Suomea ja pääkaupunkiseutua. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti. Luokanopettajien omat käsitykset olivat ensisijaisia, niistä erilaisia merkityksiä etsien ja teemoitellen ne lopulta kategorioiksi keskusteluttaen teorian kanssa.
Tutkimus osoittaa, että luokanopettajat ymmärtävät ympäristökasvatuksen ja kestävän kehityksen kasvatuksen opetuksen tärkeyden. Ympäristökasvatus mielletään tärkeänä luonnon tiedon lähteenä. Ympäristökasvatusta ja kestävän kehityksen kasvatusta pidetään tärkeänä, jotta opitaan tekemään viisaita ratkaisuja ja valintoja kestävän kehityksen mukaisesti tuhoamatta maapalloa. Ulkona oppien monipuolisissa ympäristöissä, monipuolisin menetelmin oppilaat saavat tarvitsemiaan tärkeitä omia tunteita herättäviä kokemuksia ja elämyksiä, joita sisällä oppien ei voida saavuttaa. Luokanopettajat arvostavat yhteistyötä luonto- ja ympäristökoulujen kanssa. He ovat kiitollisia oppilaiden saadessa jotakin enemmän, mitä luokanopettaja voi yksin tarjota. Oppilaat oppivat samalla myös paljon muutakin kuin vain tietoa. He oppivat tasa-arvoisesti ja vuorovaikutteisesti yhdessä. Tutkimus osoittaa, että oppilaiden luontosuhdetta ja luonnon arvostamista, oppilaiden tasa-arvoisia mahdollisuuksia luonnon elämyksien kokemiseen sekä ymmärtämiseen aineettomia hyvinvoinnin lähteenä pidetään tärkeänä.
Tutkimus toteutettiin fenomenografisena kyselylomaketutkimuksena avoimin kirjallisin vastausmahdollisuuksin sähköpostitse toukokuussa 2021. Kyselyyn vastasi 60 eri taustoin olevaa kasvattajaa. Heistä valikoitiin vastaajaryhmäksi tähän tutkimukseen luokanopettajat, 44 luontoja ympäristökoulujen kanssa yhteistyötä tehneitä luokanopettajia ympäri Etelä-Suomea ja pääkaupunkiseutua. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti. Luokanopettajien omat käsitykset olivat ensisijaisia, niistä erilaisia merkityksiä etsien ja teemoitellen ne lopulta kategorioiksi keskusteluttaen teorian kanssa.
Tutkimus osoittaa, että luokanopettajat ymmärtävät ympäristökasvatuksen ja kestävän kehityksen kasvatuksen opetuksen tärkeyden. Ympäristökasvatus mielletään tärkeänä luonnon tiedon lähteenä. Ympäristökasvatusta ja kestävän kehityksen kasvatusta pidetään tärkeänä, jotta opitaan tekemään viisaita ratkaisuja ja valintoja kestävän kehityksen mukaisesti tuhoamatta maapalloa. Ulkona oppien monipuolisissa ympäristöissä, monipuolisin menetelmin oppilaat saavat tarvitsemiaan tärkeitä omia tunteita herättäviä kokemuksia ja elämyksiä, joita sisällä oppien ei voida saavuttaa. Luokanopettajat arvostavat yhteistyötä luonto- ja ympäristökoulujen kanssa. He ovat kiitollisia oppilaiden saadessa jotakin enemmän, mitä luokanopettaja voi yksin tarjota. Oppilaat oppivat samalla myös paljon muutakin kuin vain tietoa. He oppivat tasa-arvoisesti ja vuorovaikutteisesti yhdessä. Tutkimus osoittaa, että oppilaiden luontosuhdetta ja luonnon arvostamista, oppilaiden tasa-arvoisia mahdollisuuksia luonnon elämyksien kokemiseen sekä ymmärtämiseen aineettomia hyvinvoinnin lähteenä pidetään tärkeänä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4577]