Luokanopettajien käsitykset tunnetaitojen opettamisesta
Saastamoinen, Aino-Maija (2022-11-01)
Saastamoinen, Aino-Maija
Lapin yliopisto
01.11.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022110163930
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022110163930
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata perusopetuksen alakoulun luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia tunnetaitojen opetuksesta koulussa. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten tärkeänä opettajat pitävät tunnetaitojen opettamista sekä millaisia onnistumisia, haasteita sekä kehittämisajatuksia heillä on koskien tunnetaitojen opettamista. Tutkimus edusti laadullista tutkimusta, ja aineistonkeruu tapahtui sähköisesti kyselylomakkeella, jossa oli avoimia kysymyksiä. Tutkimushenkilöinä oli kuusi luokanopettajaa, joista kaikki toimivat alakoulussa 1-6- luokilla opettajina.
Teoriataustassa tarkasteltiin tunteita, tunnetaitojen kehittymistä sekä tunnekasvatusta.
Tutkimuksen empiirisessä toteutuksessa lähtökohtana pidettiin fenomenografista tutkimusotetta. Aineiston analyysissa tuotettiin neljä kuvauskategoriaa, jotka kuvasivat luokanopettajien käsityksiä tunnetaitojen opettamisesta ja niiden merkityksestä alakoulussa. Kuvauskategorioita olivat onnistumiset ja toimivat käytänteet tunnetaitojen opettamisessa, haasteet tunnetaitojen opettamisessa, tunnetaitojen merkitys sekä käsitykset tunnetaitojen opettamisen kehittämisestä.
Tutkimus osoitti sen, että luokanopettajat pitävät tunnetaitojen opettamista olennaisena osana perusopetusta. Heidän käsityksensä mukaan jo varhaisessa lapsuudessa tunnetaidoille luodaan pohja, jota on tärkeää työstää ikätason ja oppilaiden tarpeiden mukaisesti. Luokanopettajat kertoivat kohtaavansa työnsä lomassa päivittäin useita erilaisia tilanteita, jotka vaativat tunnetaitoja ja jotka myös haastavat sekä oppilaita että opettajaa. Tunnetaitojen merkitystä korostettiin elinikäisen oppimisen välineenä; niiden opetteleminen jatkuu koko elämän. Luokanopettajat korostivat omien tunteiden hallintaa, käsittelyä ja ymmärtämistä merkityksellisinä sekä oppilaiden että myös oman henkilökohtaisen kasvun kannalta. Opettajien käsitysten mukaan tunnetaitojen opettaminen vaatisi kehittyäkseen enemmän aikaa, täydennyskoulutusta ja oppimateriaaleja sekä moniammatillista yhteistyötä.
Teoriataustassa tarkasteltiin tunteita, tunnetaitojen kehittymistä sekä tunnekasvatusta.
Tutkimuksen empiirisessä toteutuksessa lähtökohtana pidettiin fenomenografista tutkimusotetta. Aineiston analyysissa tuotettiin neljä kuvauskategoriaa, jotka kuvasivat luokanopettajien käsityksiä tunnetaitojen opettamisesta ja niiden merkityksestä alakoulussa. Kuvauskategorioita olivat onnistumiset ja toimivat käytänteet tunnetaitojen opettamisessa, haasteet tunnetaitojen opettamisessa, tunnetaitojen merkitys sekä käsitykset tunnetaitojen opettamisen kehittämisestä.
Tutkimus osoitti sen, että luokanopettajat pitävät tunnetaitojen opettamista olennaisena osana perusopetusta. Heidän käsityksensä mukaan jo varhaisessa lapsuudessa tunnetaidoille luodaan pohja, jota on tärkeää työstää ikätason ja oppilaiden tarpeiden mukaisesti. Luokanopettajat kertoivat kohtaavansa työnsä lomassa päivittäin useita erilaisia tilanteita, jotka vaativat tunnetaitoja ja jotka myös haastavat sekä oppilaita että opettajaa. Tunnetaitojen merkitystä korostettiin elinikäisen oppimisen välineenä; niiden opetteleminen jatkuu koko elämän. Luokanopettajat korostivat omien tunteiden hallintaa, käsittelyä ja ymmärtämistä merkityksellisinä sekä oppilaiden että myös oman henkilökohtaisen kasvun kannalta. Opettajien käsitysten mukaan tunnetaitojen opettaminen vaatisi kehittyäkseen enemmän aikaa, täydennyskoulutusta ja oppimateriaaleja sekä moniammatillista yhteistyötä.
Kokoelmat
- Pro gradut [3973]