Häpeävaate
Säde, Heli (2022)
Säde, Heli
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022110965068
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022110965068
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus on selvittää millaiset vaatteet synnyttävät häpeän tunteen ja millaisissa tilanteissa. Tutkimus kysyy myös miten näihin pukeutumiseen liittyviin häpeätilanteisiin on reagoitu ja miten kokemus on vaikuttanut pukeutumiseen ja elämään yleisesti jatkossa. Tutkimuksen käsitys Itsestä sosiaalisena konstruktiona perustuu symbolisen interaktionismin teoriaan. Häpeän syntyä ja alkuperää tarkastellaan sekä yleisellä tasolla, että syvemmin, tulkiten vastaajien subjektiivisia kertomuksia pukeutumiseen liittyvästä häpeästä SRG-mallin avulla.
Tutkimuksen aineisto koostuu 73 verkkokyselyyn vastanneen henkilön vastauksista. Kysely muodostuu monivalintakysymyksistä ja avoimista kysymyksistä, joiden analyysissa on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vaatteissa ja pukeutumisessa häpeää aiheuttavien tekijöiden taustalla vaikuttaa sosiaaliset vaatimukset, joissa häpeän kokija tulkitsee epäonnistuneensa. Vaatimuskategorioita on kuusi: puhtauden vaatimus, etiketin noudattamisen vaatimus, yhdenmukaisuuden vaatimus, häveliäisyyden vaatimus, ulkonäön vaatimus ja menestyksen vaatimus. Eri vaatimuksissa epäonnistumiseen reagoitiin eri tavalla ja myös seuraukset vaihtelivat kategorioiden välillä.
Tutkimuksen mukaan häpeäkokemukset vaikuttavat pukeutumiseen mm. haluna piiloutua ja piilottaa. Vastaajat kätkeytyivät löysien ja tummien tai yksiväristen vaatteiden alle. Koettu häpeä saa välttelemään tapahtumia ja jopa vetäytymään kokonaan. Vaatteisiin liittyvillä häpeän tunteilla on merkittävä vaikutus elämään. Kertomalla häpeään ja vaatteisiin liittyvistä kokemuksista vastaajat paljastivat yhteiskunnassa vaikuttavia sääntöjä, ihanteita ja tavoitteita: normeja ja arvoja.
Tutkimuksen aineisto koostuu 73 verkkokyselyyn vastanneen henkilön vastauksista. Kysely muodostuu monivalintakysymyksistä ja avoimista kysymyksistä, joiden analyysissa on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vaatteissa ja pukeutumisessa häpeää aiheuttavien tekijöiden taustalla vaikuttaa sosiaaliset vaatimukset, joissa häpeän kokija tulkitsee epäonnistuneensa. Vaatimuskategorioita on kuusi: puhtauden vaatimus, etiketin noudattamisen vaatimus, yhdenmukaisuuden vaatimus, häveliäisyyden vaatimus, ulkonäön vaatimus ja menestyksen vaatimus. Eri vaatimuksissa epäonnistumiseen reagoitiin eri tavalla ja myös seuraukset vaihtelivat kategorioiden välillä.
Tutkimuksen mukaan häpeäkokemukset vaikuttavat pukeutumiseen mm. haluna piiloutua ja piilottaa. Vastaajat kätkeytyivät löysien ja tummien tai yksiväristen vaatteiden alle. Koettu häpeä saa välttelemään tapahtumia ja jopa vetäytymään kokonaan. Vaatteisiin liittyvillä häpeän tunteilla on merkittävä vaikutus elämään. Kertomalla häpeään ja vaatteisiin liittyvistä kokemuksista vastaajat paljastivat yhteiskunnassa vaikuttavia sääntöjä, ihanteita ja tavoitteita: normeja ja arvoja.
Kokoelmat
- Pro gradut [3995]