Sosiaalityön vaikuttavuuden arviointi aikuisten parissa tehtävässä sosiaalityössä : Sosiaalityöntekijöiden näkemyksiä
Jortikka, Päivyt (2022)
Jortikka, Päivyt
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022111065135
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022111065135
Tiivistelmä
Tämä laadullinen Pro gradu -tutkielma tarkastelee aikuissosiaalityöstä työkokemusta omaavien sosiaalityöntekijöiden näkemyksiä sosiaalityön vaikuttavuuden arvioinnista aikuissosiaalityössä. Tutkimuksen aineisto koostuu seitsemäntoista sosiaalityöntekijän vastauksista. Aineisto on kerätty Webropol-kyselyn avulla keväällä 2020. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu tutkimuksesta ja teorioista, jotka liittyvät sosiaalityön vaikuttavuuden arvioinnin teemoihin.
Tutkielman aineiston analyysissä on hyödynnetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkielman tulosten mukaan sosiaalityöntekijät ymmärtävät sosiaalityön vaikuttavuuden aikuissosiaalityössä monin eri tavoin. Useat sosiaalityöntekijät kertovat jonkin tekijän muutoksesta aikuissosiaalityön vaikuttavuutena. Kuitenkin se, minkä muutosta pidetään aikuissosiaalityön vaikuttavuutena, vaihtelee. Suurin osa kyselyyn vastanneista sosiaalityöntekijöistä kertoo, että aikuissosiaalityön vaikuttavuutta tulisi arvioida, mutta arvioinnin tavoista löytyy näkemyseroja. Suurin osa sosiaalityöntekijöistä myös arvioi työssään sosiaalityön vaikuttavuutta, mutta arvioinnin tavat eroavat toisistaan.
Suurin osa kyselyyn vastanneista sosiaalityöntekijöistä kertoo, että heidän työssään on erilaisia sosiaalityön vaikuttavuuden arvioinnissa auttavia tai sitä vaikeuttavia tekijöitä. Sosiaalityöntekijöiden arviot heidän omasta sosiaalityön vaikuttavuuden arvioinnin osaamisesta vaihtelivat. Osaamista aiheeseen oli saatu erityisesti opinnoista ja työpaikoilta, mutta myös muualta. Lähes kaikki vastaajista toivoivat jonkinlaista tukea sosiaalityön vaikuttavuuden arviointiin.
Tutkielman tulokset kertovat sosiaalityöntekijöiden moninaisista näkemyksistä aikuissosiaalityön vaikuttavuudesta ja sen arvioinnista. Herää kysymys, tulisiko sosiaalityön vaikuttavuudesta ja sen arvioinnista käydä lisää keskustelua ja tutkia aihetta enemmän, jotta esimerkiksi sosiaalityön vaikuttavuuden arvioinnin tavat aikuissosiaalityössä olisivat riittävän yhdenmukaisia. Tärkeää olisi myös tarkastella sosiaalityön vaikuttavuuden arviointiin liittyviä rakenteita. Sosiaalityöntekijöillä tulee osaamisen lisäksi olla esimerkiksi tosiasiallinen mahdollisuus toteuttaa sosiaalityön vaikuttavuuden arviointia työssään.
Tutkielman aineiston analyysissä on hyödynnetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkielman tulosten mukaan sosiaalityöntekijät ymmärtävät sosiaalityön vaikuttavuuden aikuissosiaalityössä monin eri tavoin. Useat sosiaalityöntekijät kertovat jonkin tekijän muutoksesta aikuissosiaalityön vaikuttavuutena. Kuitenkin se, minkä muutosta pidetään aikuissosiaalityön vaikuttavuutena, vaihtelee. Suurin osa kyselyyn vastanneista sosiaalityöntekijöistä kertoo, että aikuissosiaalityön vaikuttavuutta tulisi arvioida, mutta arvioinnin tavoista löytyy näkemyseroja. Suurin osa sosiaalityöntekijöistä myös arvioi työssään sosiaalityön vaikuttavuutta, mutta arvioinnin tavat eroavat toisistaan.
Suurin osa kyselyyn vastanneista sosiaalityöntekijöistä kertoo, että heidän työssään on erilaisia sosiaalityön vaikuttavuuden arvioinnissa auttavia tai sitä vaikeuttavia tekijöitä. Sosiaalityöntekijöiden arviot heidän omasta sosiaalityön vaikuttavuuden arvioinnin osaamisesta vaihtelivat. Osaamista aiheeseen oli saatu erityisesti opinnoista ja työpaikoilta, mutta myös muualta. Lähes kaikki vastaajista toivoivat jonkinlaista tukea sosiaalityön vaikuttavuuden arviointiin.
Tutkielman tulokset kertovat sosiaalityöntekijöiden moninaisista näkemyksistä aikuissosiaalityön vaikuttavuudesta ja sen arvioinnista. Herää kysymys, tulisiko sosiaalityön vaikuttavuudesta ja sen arvioinnista käydä lisää keskustelua ja tutkia aihetta enemmän, jotta esimerkiksi sosiaalityön vaikuttavuuden arvioinnin tavat aikuissosiaalityössä olisivat riittävän yhdenmukaisia. Tärkeää olisi myös tarkastella sosiaalityön vaikuttavuuden arviointiin liittyviä rakenteita. Sosiaalityöntekijöillä tulee osaamisen lisäksi olla esimerkiksi tosiasiallinen mahdollisuus toteuttaa sosiaalityön vaikuttavuuden arviointia työssään.
Kokoelmat
- Pro gradut [3995]