Kuvataideopettajana kasvaminen kohti opettajuuden professiota
Tölli, Saara-Maria Ingrid (2022-11-15)
Tölli, Saara-Maria Ingrid
Lapin yliopisto
15.11.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022111565620
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022111565620
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee kuvataideopettajana kehittymistä kohti opettajuuden professiota. Teoreettisessa viitekehyksessä avaan opettajuutta professiona, kuvataideopettajaa oman alansa asiantuntijana sekä työmotivaation ylläpitämisen työkaluja. Kuvataideopetusta avaan taiteen avulla kasvattamisena, jossa keskiössä on integroiva, eheyttävä kuvataideopetus. Tutkimusmetodiksi valikoitui toimintatutkimus, johon liitin oman kuvataideopettajuuden tutkimista opetusfilosofian, taidekäsitykseni ja kehittymissuunnitelman pohjalta kevyellä autoetnografisella otteella.
Toimintatutkimuksen tein syksyllä 2021 Ylivieskan lukiolla suorittamani opetusharjoittelun yhteydessä, jossa tutkin itseäni kuvataiteen valinnaisen kurssin KU8 opettajan roolissa kuvataideopettajuuteni alkumetreillä. Tuloksissa näkyi vahvuuteni ja kehittämiskohtani opetusmetodien, -välineiden sekä vuorovaikutuksen osalta. Kuvataideopetuksen tulee pohjautua hyvään vuosi-, kurssi- ja tuntisuunnitteluun, oppimistulosten arviointiin, reflektointiin ja uudistamiseen. Opettajana kehittymisen työkaluja ovat sekä oman että oppijoiden motivaation ylläpitäminen linkittämällä opetus oppijoiden omaan kokemusmaailmaan eheyttävän kuvataideopetuksen kriteerien mukaan, tavoitteidenmukainen opetus ja niihin perustuva läpinäkyvä monitahoinen arviointi kuten itse- ja vertaisarviointi sekä arviointikeskustelut.
Tutkimukseni tuloksena syntyi yleistettävissä oleva kuvataideopettajan oman työn kehittämisen metodi, joka kiteyttää yhteen teoreettisen viitekehyksen ja tutkimukseni tulokset. Opettajuudessa kehittyminen on henkilökohtainen prosessi, johon vaikuttavat teoreettiset ja kokemukselliset tiedot ja taidot, mutta myös halu kehittyä. Erilaiset työkalut, kuten suunnitelmat, oppimispäiväkirjat, arviointityökalut, oman toiminnan tutkiminen esimerkiksi toimintatutkimuksen avulla sekä opettajan kehittymissuunnitelman kirjoittaminen, täydennyskoulutus, taiteellinen työskentely ja taiteen kentän seuraaminen auttavat kuvataideopettajaa kehittymään ideoinnin, toiminnan, arvioinnin, reflektoinnin ja uudistumisen kautta kohti professionaalista kuvataidekasvatuksen asiantuntijaa.
Asiasanat: opettajuuden professio, itsesäätelytieto, käyttöteoria, taidekäsitys, opetusfilosofia, taiteella kasvattaminen, integroiva taidekasvatus, toimintatutkimus, tutkiva opettaja.
Tutkielmani tuloksena syntynyttä kuvataideopettajan oman työn kehittämisen metodia saa käyttää ja julkaista, mutta sen yhteydessä tulee mainita nimeni ja lähdeviite tähän tutkielmaan.
Toimintatutkimuksen tein syksyllä 2021 Ylivieskan lukiolla suorittamani opetusharjoittelun yhteydessä, jossa tutkin itseäni kuvataiteen valinnaisen kurssin KU8 opettajan roolissa kuvataideopettajuuteni alkumetreillä. Tuloksissa näkyi vahvuuteni ja kehittämiskohtani opetusmetodien, -välineiden sekä vuorovaikutuksen osalta. Kuvataideopetuksen tulee pohjautua hyvään vuosi-, kurssi- ja tuntisuunnitteluun, oppimistulosten arviointiin, reflektointiin ja uudistamiseen. Opettajana kehittymisen työkaluja ovat sekä oman että oppijoiden motivaation ylläpitäminen linkittämällä opetus oppijoiden omaan kokemusmaailmaan eheyttävän kuvataideopetuksen kriteerien mukaan, tavoitteidenmukainen opetus ja niihin perustuva läpinäkyvä monitahoinen arviointi kuten itse- ja vertaisarviointi sekä arviointikeskustelut.
Tutkimukseni tuloksena syntyi yleistettävissä oleva kuvataideopettajan oman työn kehittämisen metodi, joka kiteyttää yhteen teoreettisen viitekehyksen ja tutkimukseni tulokset. Opettajuudessa kehittyminen on henkilökohtainen prosessi, johon vaikuttavat teoreettiset ja kokemukselliset tiedot ja taidot, mutta myös halu kehittyä. Erilaiset työkalut, kuten suunnitelmat, oppimispäiväkirjat, arviointityökalut, oman toiminnan tutkiminen esimerkiksi toimintatutkimuksen avulla sekä opettajan kehittymissuunnitelman kirjoittaminen, täydennyskoulutus, taiteellinen työskentely ja taiteen kentän seuraaminen auttavat kuvataideopettajaa kehittymään ideoinnin, toiminnan, arvioinnin, reflektoinnin ja uudistumisen kautta kohti professionaalista kuvataidekasvatuksen asiantuntijaa.
Asiasanat: opettajuuden professio, itsesäätelytieto, käyttöteoria, taidekäsitys, opetusfilosofia, taiteella kasvattaminen, integroiva taidekasvatus, toimintatutkimus, tutkiva opettaja.
Tutkielmani tuloksena syntynyttä kuvataideopettajan oman työn kehittämisen metodia saa käyttää ja julkaista, mutta sen yhteydessä tulee mainita nimeni ja lähdeviite tähän tutkielmaan.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4502]