Kolmiportaisen tuen toteutuminen Rovaniemen kaupungin peruskouluissa
Laitila, Nora; Lumila, Hannah (2022)
Laitila, Nora
Lumila, Hannah
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112166295
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112166295
Tiivistelmä
Vuonna 2011 voimaan astuneen lakimuutoksen myötä erityisopetuksen järjestäminen on muuttunut kaksiportaisesta kolmiportaisen tuen malliin. Tässä keskiössä nähdään oppimiseen ja koulunkäynnin haasteisiin vastaaminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa yksilön tarpeiden mukaisesti lähikouluperiaate huomioiden. Koulujen ja kuntien välillä on suuria eroja siinä, miten tuen portailla edetään ja kuinka asiakirjojen täyttäminen toteutuu. Tämän vuoksi sekä valtakunnallisella että kunnallisella tasolla on ryhdytty kartoittamaan ja yhtenäistämään käytössä olevia toimintamalleja sekä pedagogisia asiakirjoja.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Rovaniemen kaupungin opettajat, rehtorit ja koulunjohtajat arvioivat kolmiportaisen tuen toteutumisen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin koulun johdon ja opettajien kokemuksia resurssien riittävyydestä sekä niiden kohdentumisesta. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla tuenkäytänteitä voidaan kehittää sekä yhtenäistää Rovaniemen kaupungin kouluissa. Tutkimus on osa laajempaa kaupungin toteuttamaa selvitystä, jossa tarkastellaan eri toimijoiden näkemyksiä tuen toteutumisesta. Selvitys toteutettiin lukuvuonna 2021–2022 osana Oppimisen tuen ja inkluusion kehittämisen -hanketta.
Aineisto kerättiin maaliskuun 2022 aikana sähköisen kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksen kyselylomake lähetettiin kaikille opettajille, rehtoreille sekä koulunjohtajille, jotka työskentelevät Rovaniemen kaupungin peruskouluissa 1.–9.-luokilla. Kyselyyn osallistui kaiken kaikkiaan 152 vastaajaa. Tutkimukseen osallistuville lähetettiin kattava kysely, jossa tutkimusaihetta käsiteltiin sekä määrällisten että avokysymysten avulla. Menetelmältään tutkimus edustaa määrällistä tutkimusta.
Tutkimuksemme tulokset vahvistivat osittain aikaisempien vastaavanlaisten tutkimusten tuloksia, joita on toteutettu eri paikkakunnilla (esimerkiksi Opetus- ja kulttuuriministeriö 2014; Pulkkinen, Jahnukainen & Pirttimaa 2015; Opetusalan ammattijärjestön Kuopion opettajien paikallisyhdistys ry 2017; Vainikainen, Lintuvuori, Paananen, Eskelinen, Kirjavainen, Hienonen, Jahnukainen, Thuneberg, Asikainen, Suhonen, Alijoki, Sajaniemi, Reunamo, & Hotulainen 2018; Ståhlberg, Kupiainen, Rämä, Lintuvuori & Hotulainen 2019; Lintuvuori & Rämä 2022). Rovaniemen selvityksen mukaan kolmiportaisen tuen toteutuksessa on vielä kehittämisen varaa vaikkakin monet asiat uusissa käytänteissä koetaan paikallisesti toimiviksi. Oppimisen ja koulunkäynnin tukeen liittyvissä kysymyksissä opettajat arvioivat tehostetun ja erityisen tuen rajan huomattavasti selkeämpänä verrattuna yleisen ja tehostetun tuen rajaan. Lisäksi osa vastaajista koki epäselvyyttä pedagogisten asiakirjojen laadinnassa tuen päätösten yhteydessä.
Tutkimuksen pohjalta voidaan sanoa, että aikaa kuluu tällä hetkellä liikaa erilaisten asiakirjojen täyttämiseen, eikä itse tuen tarjoamiseen koeta olevan tarpeeksi resursseja. Oppilaiden tarpeiden kohtaamiseksi kentälle kaivataan kipeästi lisää henkilöstöresursseja sekä pienempiä luokkakokoja. Myös yhteistyötä eri toimijoiden välillä tulisi kehittää ja selkiyttää. Nämä osaltaan vahvistavat aiempien tutkimusten tuloksia sekä osoittavat, että yhteiskunnallinen keskustelu oppimisen ja koulunkäynnin tuen tilanteesta on tarpeellista.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Rovaniemen kaupungin opettajat, rehtorit ja koulunjohtajat arvioivat kolmiportaisen tuen toteutumisen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin koulun johdon ja opettajien kokemuksia resurssien riittävyydestä sekä niiden kohdentumisesta. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla tuenkäytänteitä voidaan kehittää sekä yhtenäistää Rovaniemen kaupungin kouluissa. Tutkimus on osa laajempaa kaupungin toteuttamaa selvitystä, jossa tarkastellaan eri toimijoiden näkemyksiä tuen toteutumisesta. Selvitys toteutettiin lukuvuonna 2021–2022 osana Oppimisen tuen ja inkluusion kehittämisen -hanketta.
Aineisto kerättiin maaliskuun 2022 aikana sähköisen kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksen kyselylomake lähetettiin kaikille opettajille, rehtoreille sekä koulunjohtajille, jotka työskentelevät Rovaniemen kaupungin peruskouluissa 1.–9.-luokilla. Kyselyyn osallistui kaiken kaikkiaan 152 vastaajaa. Tutkimukseen osallistuville lähetettiin kattava kysely, jossa tutkimusaihetta käsiteltiin sekä määrällisten että avokysymysten avulla. Menetelmältään tutkimus edustaa määrällistä tutkimusta.
Tutkimuksemme tulokset vahvistivat osittain aikaisempien vastaavanlaisten tutkimusten tuloksia, joita on toteutettu eri paikkakunnilla (esimerkiksi Opetus- ja kulttuuriministeriö 2014; Pulkkinen, Jahnukainen & Pirttimaa 2015; Opetusalan ammattijärjestön Kuopion opettajien paikallisyhdistys ry 2017; Vainikainen, Lintuvuori, Paananen, Eskelinen, Kirjavainen, Hienonen, Jahnukainen, Thuneberg, Asikainen, Suhonen, Alijoki, Sajaniemi, Reunamo, & Hotulainen 2018; Ståhlberg, Kupiainen, Rämä, Lintuvuori & Hotulainen 2019; Lintuvuori & Rämä 2022). Rovaniemen selvityksen mukaan kolmiportaisen tuen toteutuksessa on vielä kehittämisen varaa vaikkakin monet asiat uusissa käytänteissä koetaan paikallisesti toimiviksi. Oppimisen ja koulunkäynnin tukeen liittyvissä kysymyksissä opettajat arvioivat tehostetun ja erityisen tuen rajan huomattavasti selkeämpänä verrattuna yleisen ja tehostetun tuen rajaan. Lisäksi osa vastaajista koki epäselvyyttä pedagogisten asiakirjojen laadinnassa tuen päätösten yhteydessä.
Tutkimuksen pohjalta voidaan sanoa, että aikaa kuluu tällä hetkellä liikaa erilaisten asiakirjojen täyttämiseen, eikä itse tuen tarjoamiseen koeta olevan tarpeeksi resursseja. Oppilaiden tarpeiden kohtaamiseksi kentälle kaivataan kipeästi lisää henkilöstöresursseja sekä pienempiä luokkakokoja. Myös yhteistyötä eri toimijoiden välillä tulisi kehittää ja selkiyttää. Nämä osaltaan vahvistavat aiempien tutkimusten tuloksia sekä osoittavat, että yhteiskunnallinen keskustelu oppimisen ja koulunkäynnin tuen tilanteesta on tarpeellista.
Kokoelmat
- Pro gradut [3936]