Lapsen etua ja toimijuutta etsimässä : Lapsen etu ja toimijuus lastensuojelulain asiakasmitoitusta koskevassa lainvalmisteluaineiston lausunnoissa ja asiantuntijalausunnoissa
Mattila, Minna (2022)
Mattila, Minna
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022121672398
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022121672398
Tiivistelmä
Tutkielmassani käsittelen lapsen etua sekä lapsen ja sosiaalityöntekijän toimijuutta lastensuojelulain 13 b §:ssä olevan sosiaalityöntekijän asiakasmäärän rajauksesta koskevaan hallituksen esitykseen annetuissa lausunnoissa ja asiantuntijalausunnoissa. Tavoitteenani on
selvittää, miten lapsen etu niissä kuvataan ja millaisiin toimijapositioihin lapsia ja sosiaalityöntekijöitä niissä asetellaan lapsen edun näkökulmasta.
Tutkimukseni kuuluu laadulliseen tutkimukseen, jossa käytän tutkimusmetodina diskurssinanalyysiä. Menetelmänä diskurssianalyysi sopii tutkimusmenetelmäksi tutkimuksessani, koska pyrin osaltani ymmärtämään eri toimijuuksia. Toimijuus on työtäni ohjaava teoreettinen kehys. Esitän aineistolleni kysymyksiä lausetason semanttisella analyysin avulla sekä semioottisella sosiologialla, jotka molemmat sopivat toimijuuden tarkasteluun. Tutkimuksen mukaan lapsen etu on yleiskäsite, joka saa merkityksensä siinä kontekstissa, jossa sitä käytetään. Aineistossani lapsen etu oli läpileikkaava käsite ja se oli merkittävin tavoite lastensuojelulaissa olevaa asiakasmäärän rajausta koskevan säännöksen tarpeellisuudessa. Lapsen toimijuus saa muotonsa pääosin sosiaalityöntekijän toimijuuden kautta. Lapsen omaa toimijuutta on osallisuus ja siihen kuuluva mielipiteen ja näkemyksen tuottaminen kohtaamisissa sosiaalityöntekijän kanssa. Lapsen osallisuuden eri muotojen vahvistaminen on tutkimuksen mukaan pidettävä toiminnan keskiössä lapsen edun toteuttamiseksi.
selvittää, miten lapsen etu niissä kuvataan ja millaisiin toimijapositioihin lapsia ja sosiaalityöntekijöitä niissä asetellaan lapsen edun näkökulmasta.
Tutkimukseni kuuluu laadulliseen tutkimukseen, jossa käytän tutkimusmetodina diskurssinanalyysiä. Menetelmänä diskurssianalyysi sopii tutkimusmenetelmäksi tutkimuksessani, koska pyrin osaltani ymmärtämään eri toimijuuksia. Toimijuus on työtäni ohjaava teoreettinen kehys. Esitän aineistolleni kysymyksiä lausetason semanttisella analyysin avulla sekä semioottisella sosiologialla, jotka molemmat sopivat toimijuuden tarkasteluun. Tutkimuksen mukaan lapsen etu on yleiskäsite, joka saa merkityksensä siinä kontekstissa, jossa sitä käytetään. Aineistossani lapsen etu oli läpileikkaava käsite ja se oli merkittävin tavoite lastensuojelulaissa olevaa asiakasmäärän rajausta koskevan säännöksen tarpeellisuudessa. Lapsen toimijuus saa muotonsa pääosin sosiaalityöntekijän toimijuuden kautta. Lapsen omaa toimijuutta on osallisuus ja siihen kuuluva mielipiteen ja näkemyksen tuottaminen kohtaamisissa sosiaalityöntekijän kanssa. Lapsen osallisuuden eri muotojen vahvistaminen on tutkimuksen mukaan pidettävä toiminnan keskiössä lapsen edun toteuttamiseksi.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4436]