Monta syytä saada lisää ohjausta – tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus perusopetuksessa
Nieminen, Mira (2022-12-16)
Nieminen, Mira
Lapin yliopisto
16.12.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022121972514
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022121972514
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tapaustutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisten
taustasyiden vuoksi oppilaalle annetaan perusopetuslain 11a§:n mukaista tehostettua
oppilaanohjausta peruskoulussa sekä millaisia muita koulun tukitoimia oppilaalla on
ollut. Tehostetussa oppilaanohjauksessa annetaan oppilaalle henkilökohtaista
ohjausta sekä tehostetaan työelämään ja koulutukseen tutustumista kahdeksannella
ja yhdeksännellä vuosiluokalla. Aihe on ajankohtainen, eikä siitä ole vielä saatavilla
tutkimustietoa, koska laki tehostetusta opinto-ohjauksesta tuli voimaan syksyllä 2021.
Tutkimuksen käsitteellinen viitekehys on opinto-ohjauksen, tehostetun opinto ohjauksen sekä koulunkäynnin tuen käsitteissä. Yhteiskunnallinen ilmiö tutkimuksen
taustalla on syrjäytymisen ehkäisy. Tutkimuksessa pohja-aineisto koostuu 164
yhdeksäsluokkalaisen oppilaan yhteishaun hakutoiveista sekä oppilaiden
henkilökohtaisista ohjauskeskustelukäynneistä oppilaanohjaajalla lukuvuonna.
Varsinaisen tutkimusjoukon muodostavat oppilaat (n=47), jotka luokiteltiin kuuluvaksi
tehostetun henkilökohtaisen oppilaanohjauksen piiriin. Tutkimuksessa tarkasteltiin
oppilaiden oppimisen tuen tasoja sekä oppilashuollon tukitoimia tehostetun
oppilaanohjauksen rinnalla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön
analyysimenetelmällä.
Tulosten mukaan 29 % oppilaista oli saanut peruskoulussa tehostettua
oppilaanohjausta. Ammatilliseen koulutukseen hakevien tehostetun
oppilaanohjauksen tarve näyttää olevan hieman suurempi kuin lukioon hakevien
oppilaiden. Ammatilliseen koulutukseen hakeneiden oppilaiden suurimmat syyt
tehostettuun oppilaanohjaukseen olivat selkiytymätön ammatinvalinta sekä
motivaation puute opiskelua kohtaan. Lukioon hakeneiden suurimmat syyt olivat
oppimisen ongelmat sekä harrastamisen ja opintojen yhdistämisen vaikeus.
Molemmille ryhmille yhteisiä tehostetun oppilaanohjauksen syitä olivat paineet
koulutusvalinnasta, numeroiden nostamiseen liittyvät toiveet, omien vahvuuksien
etsiminen sekä oppilashuollollisen tuen tarpeet. Tämän tutkimuksen mukaan 40 %
tehostettua henkilökohtaista oppilaanohjausta saaneista oppilaista tarvitsi myös
oppilashuollon tukitoimia.
taustasyiden vuoksi oppilaalle annetaan perusopetuslain 11a§:n mukaista tehostettua
oppilaanohjausta peruskoulussa sekä millaisia muita koulun tukitoimia oppilaalla on
ollut. Tehostetussa oppilaanohjauksessa annetaan oppilaalle henkilökohtaista
ohjausta sekä tehostetaan työelämään ja koulutukseen tutustumista kahdeksannella
ja yhdeksännellä vuosiluokalla. Aihe on ajankohtainen, eikä siitä ole vielä saatavilla
tutkimustietoa, koska laki tehostetusta opinto-ohjauksesta tuli voimaan syksyllä 2021.
Tutkimuksen käsitteellinen viitekehys on opinto-ohjauksen, tehostetun opinto ohjauksen sekä koulunkäynnin tuen käsitteissä. Yhteiskunnallinen ilmiö tutkimuksen
taustalla on syrjäytymisen ehkäisy. Tutkimuksessa pohja-aineisto koostuu 164
yhdeksäsluokkalaisen oppilaan yhteishaun hakutoiveista sekä oppilaiden
henkilökohtaisista ohjauskeskustelukäynneistä oppilaanohjaajalla lukuvuonna.
Varsinaisen tutkimusjoukon muodostavat oppilaat (n=47), jotka luokiteltiin kuuluvaksi
tehostetun henkilökohtaisen oppilaanohjauksen piiriin. Tutkimuksessa tarkasteltiin
oppilaiden oppimisen tuen tasoja sekä oppilashuollon tukitoimia tehostetun
oppilaanohjauksen rinnalla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön
analyysimenetelmällä.
Tulosten mukaan 29 % oppilaista oli saanut peruskoulussa tehostettua
oppilaanohjausta. Ammatilliseen koulutukseen hakevien tehostetun
oppilaanohjauksen tarve näyttää olevan hieman suurempi kuin lukioon hakevien
oppilaiden. Ammatilliseen koulutukseen hakeneiden oppilaiden suurimmat syyt
tehostettuun oppilaanohjaukseen olivat selkiytymätön ammatinvalinta sekä
motivaation puute opiskelua kohtaan. Lukioon hakeneiden suurimmat syyt olivat
oppimisen ongelmat sekä harrastamisen ja opintojen yhdistämisen vaikeus.
Molemmille ryhmille yhteisiä tehostetun oppilaanohjauksen syitä olivat paineet
koulutusvalinnasta, numeroiden nostamiseen liittyvät toiveet, omien vahvuuksien
etsiminen sekä oppilashuollollisen tuen tarpeet. Tämän tutkimuksen mukaan 40 %
tehostettua henkilökohtaista oppilaanohjausta saaneista oppilaista tarvitsi myös
oppilashuollon tukitoimia.
Kokoelmat
- Pro gradut [4082]