9.-luokkalaisten käsityksiä seksuaalivähemmistöjä koskevasta opetuksesta sekä asemasta kouluyhteisössä
Hollanti, Essi (2022-12-19)
Hollanti, Essi
Lapin yliopisto
19.12.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022121972545
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022121972545
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on 9.-luokkalaisten käsitykset seksuaalivähemmistöjä käsittelevästä opetuksesta sekä heidän asemastaan kouluyhteisössä. Teoreettinen viitekehys keskittyy käsittelemään seksuaalivähemmistöihin suhtautumista koulussa sekä seksuaalivähemmistöjä koskevaa opetusta ja seksuaalikasvatusta. Tutkimuksen pääkysymyksenä on kuvata, millaisia käsityksiä 9.-luokkalaisilla on seksuaalivähemmistöjen opetuksesta ja asemasta yläkoulussa.
Tutkimus edustaa monimenetelmällistä otetta pitäessään sisällään kvantitatiivisen tarkastelun sekä fenomenografisen lähestymistavan kuvatessaan 9.-luokkalaisten käsityksiä. Tutkimusaineisto on hankittu sähköisen kyselylomakkeen avulla siten, että vastaajina ovat Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevan koulun 9. luokan oppilaat (N=64).
9.-luokkalaisten käsitysten mukaan seksuaalivähemmistöjä koskevaa aihepiiriä käsitellään yläkoulun opetuksessa muutamia kertoja vuodessa ja materiaaleja pidetään osittain vanhentuneina. Vastaajien käsityksissä ilmenee yhteneväisyys kuvattaessa seksuaalivähemmistöjen asemaa. Sitä pidetään kouluyhteisössä heikkona. Useat 9.-luokkalaiset kertovat olevansa tiedonhaluisia aiheesta ja toivovat seksuaalivähemmistöjen aseman parantumista. Osa vastaajista etäännyttää itsensä seksuaalivähemmistöstä ja käyttävät asiattomia kommentteja seksuaalivähemmistöistä kirjoittaessaan. Vastaajien mielestä 9.-luokkalaiset ovat jakautuneet myönteisesti ja voimakkaan kielteisesti suhtautuviin. Seksuaalivähemmistöihin kohdistuvaa kiusaamista tapahtuu koulupäivän aikana ja kiusaamisen sekä väkivallan uhka on 9.-luokkalaisten käsitysten mukaan läsnä.
Tutkimus edustaa monimenetelmällistä otetta pitäessään sisällään kvantitatiivisen tarkastelun sekä fenomenografisen lähestymistavan kuvatessaan 9.-luokkalaisten käsityksiä. Tutkimusaineisto on hankittu sähköisen kyselylomakkeen avulla siten, että vastaajina ovat Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevan koulun 9. luokan oppilaat (N=64).
9.-luokkalaisten käsitysten mukaan seksuaalivähemmistöjä koskevaa aihepiiriä käsitellään yläkoulun opetuksessa muutamia kertoja vuodessa ja materiaaleja pidetään osittain vanhentuneina. Vastaajien käsityksissä ilmenee yhteneväisyys kuvattaessa seksuaalivähemmistöjen asemaa. Sitä pidetään kouluyhteisössä heikkona. Useat 9.-luokkalaiset kertovat olevansa tiedonhaluisia aiheesta ja toivovat seksuaalivähemmistöjen aseman parantumista. Osa vastaajista etäännyttää itsensä seksuaalivähemmistöstä ja käyttävät asiattomia kommentteja seksuaalivähemmistöistä kirjoittaessaan. Vastaajien mielestä 9.-luokkalaiset ovat jakautuneet myönteisesti ja voimakkaan kielteisesti suhtautuviin. Seksuaalivähemmistöihin kohdistuvaa kiusaamista tapahtuu koulupäivän aikana ja kiusaamisen sekä väkivallan uhka on 9.-luokkalaisten käsitysten mukaan läsnä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4502]