Koulutuksen roolit nuorten aikuisten syrjäytymisessä - kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Romakkaniemi, Niko (2022-12)
Romakkaniemi, Niko
Lapin yliopisto
12 / 2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022122072875
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022122072875
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee koulutuksen rooleja nuorten aikuisten syrjäytymisessä. Tässä tutkimuksessa siis selvitetään, miten koulutus voi ehkäistä nuorten aikuisten syrjäytymistä ja miten koulutus voi lisätä nuorten aikuisten syrjäytymistä. Aihe on ajankohtainen, sillä koulutus ja syrjäytyminen ovat jatkuvasti polttavia puheenaiheita nyky-yhteiskunnassamme ja ilmiöinä nekin muuttuvat aikojen kuluessa. Sekä koulutus että syrjäytyminen koskettavat koko yhteiskuntaa ja sen rakenteita, joten niitä on syytä tutkia lisää ymmärtääksemme niitä paremmin.
Tutkimuksellisena lähestymistapana tässä tutkimuksessa toimi teoreettinen laadullinen tutkimus, jonka toteutusmuotona toimii kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkimuksen aineisto koottiin aiemmista tutkimuksen aihetta käsittelevistä tutkimuksista. Tutkimusaineistoon valikoitui yhteensä 15 tutkimusta, jotka on julkaistu vuosien 2010–2022 välillä. Aineisto analysoitiin käyttäen laadullista sisällönanalyysia ja analyysi oli aineistolähtöistä. Laadullisen analyysin työkaluista käytössä oli tematisointi, eli teemoittelu. Tematisointia hyödynnettiin aineiston keskeisten aihepiirien hahmottamisessa.
Tutkimuksen tulokset analysoitiin tutkimusongelmien pohjalta. Koulutuksen syrjäytymistä ehkäiseviksi teemoiksi muodostuivat: nuorten aikuisten ohjaus ja tuki koulutusjärjestelmätasolla; koulutus osallisuuden vahvistajana; nuorten aikuisten kokemus omasta toimijuudestaan; koulutuksen arvostus sekä sopiva koulutustaso. Koulutuksen syrjäytymistä edistäviksi teemoiksi muodostuivat: toisen asteen koulutuksen puuttuminen; nuorten aikuisten koulutuksen keskeytyminen; toimijuuden ja resurssien rajoittuneisuus koulutuksen suhteen sekä työn ja koulutuksen ulkopuolella olevat nuoret, eli NEET-nuoret. Tutkimuksen pohdintaosassa koulutukseen liittyviä syrjäytymisprosesseja ja syrjäytymistä ehkäiseviä prosesseja tarkasteltiin Marcian identiteettiteorian avulla.
Tämä tutkimus tuotti ajankohtaista tietoa koulutuksen erilaisista vaikutuksista suhteessa nuorten aikuisten syrjäytymiseen. Tutkimuksen tulosten myötä koulutuksen rooleja voidaan tulevaisuudessa tarkastella ja kehittää paremmin nuorten aikuisten tarpeita vastaaviksi.
Tutkimuksellisena lähestymistapana tässä tutkimuksessa toimi teoreettinen laadullinen tutkimus, jonka toteutusmuotona toimii kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkimuksen aineisto koottiin aiemmista tutkimuksen aihetta käsittelevistä tutkimuksista. Tutkimusaineistoon valikoitui yhteensä 15 tutkimusta, jotka on julkaistu vuosien 2010–2022 välillä. Aineisto analysoitiin käyttäen laadullista sisällönanalyysia ja analyysi oli aineistolähtöistä. Laadullisen analyysin työkaluista käytössä oli tematisointi, eli teemoittelu. Tematisointia hyödynnettiin aineiston keskeisten aihepiirien hahmottamisessa.
Tutkimuksen tulokset analysoitiin tutkimusongelmien pohjalta. Koulutuksen syrjäytymistä ehkäiseviksi teemoiksi muodostuivat: nuorten aikuisten ohjaus ja tuki koulutusjärjestelmätasolla; koulutus osallisuuden vahvistajana; nuorten aikuisten kokemus omasta toimijuudestaan; koulutuksen arvostus sekä sopiva koulutustaso. Koulutuksen syrjäytymistä edistäviksi teemoiksi muodostuivat: toisen asteen koulutuksen puuttuminen; nuorten aikuisten koulutuksen keskeytyminen; toimijuuden ja resurssien rajoittuneisuus koulutuksen suhteen sekä työn ja koulutuksen ulkopuolella olevat nuoret, eli NEET-nuoret. Tutkimuksen pohdintaosassa koulutukseen liittyviä syrjäytymisprosesseja ja syrjäytymistä ehkäiseviä prosesseja tarkasteltiin Marcian identiteettiteorian avulla.
Tämä tutkimus tuotti ajankohtaista tietoa koulutuksen erilaisista vaikutuksista suhteessa nuorten aikuisten syrjäytymiseen. Tutkimuksen tulosten myötä koulutuksen rooleja voidaan tulevaisuudessa tarkastella ja kehittää paremmin nuorten aikuisten tarpeita vastaaviksi.
Kokoelmat
- Pro gradut [3934]